Beter dan verwachte kwartaalomzet van Amazon kan beleggers niet bekoren

Beter dan verwachte kwartaalomzet van Amazon kan beleggers niet bekoren
Getty Images

Amazon was één van de drie techgiganten die op “Super Thursday” de kwartaalresultaten deelde. Die waren beter dan verwacht, maar toch dook het aandeel van het e-commercebedrijf nabeurs lager.

In het nieuws: De omzet bedroeg in het vierde kwartaal 142,2 miljard dollar, een stijging met 9 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Dat cijfer overtrof ook de analistenverwachting.

  • Maar er is ook een keerzijde: de inkomsten uit de cloudtak AWS (Amazon Web Services) groeiden minder fors dan vorig jaar. De omzetgroei bedroeg 20 procent, tegenover 40 procent in 2021.
  • Die groei was ook trager dan de analistenverwachting.

Het aandeel van Amazon dook nabeurs zo’n 5 procent lager.

De cijfers:

  • Omzet: 149,2 miljard dollar, tegenover de verwachte 145,42 miljard dollar, volgens schattingen van Refinitiv.
  • Amazon Web Services: 21,4 miljard dollar, tegenover de verwachte 21,87 miljard dollar, volgens StreetAccount.
  • Advertentie-inkomsten: 11,56 miljard dollar tegenover de verwachte 11,38 miljard dollar.
  • De nettowinst daalde in het vierde kwartaal van 14,3 miljard dollar in 2021 naar 300 miljoen dollar vorig jaar.
    • Dat is grotendeels te wijten aan Rivian, een producent van elektrische auto’s waarin Amazon zwaar had geïnvesteerd. De e-commercegigant heeft vorig jaar in totaal 12,7 miljard dollar aan verliezen geslikt door de waardedaling van de wagenproducent.

Toename advertentie-inkomsten

Ondanks enkele tegenslagen doet Amazon het vrij goed in vergelijking met de andere techgiganten die gisteren uitpakten met de kwartaalresultaten, met name Apple en Alphabet. Bij hen lagen de omzetcijfers lager dan verwacht. Voorts springen de advertentie-inkomsten van de e-commercereus in het oog. Die zijn met 19 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ze overtroffen zelfs die van Google, Facebook en Snapchat.

  • Door merken en verkopers meerdere opties te bieden om te betalen voor advertenties op zijn platforms, is Amazon geleidelijk een van de leiders op het gebied van digitale reclame geworden.
  • Amazon heeft nu 7,3 procent van die wereldwijde markt in handen.
  • De groei van de e-commerce gigant in de advertentiesector is des te verrassender omdat die net vertraagt, in een context van moeilijke tijden op macro-economisch vlak.

Gemengde prognoses

Wat de toekomst betreft, is Amazon optimistisch. “Op korte termijn hebben we te maken met een onzekere economische situatie, maar we blijven vrij optimistisch over de kansen voor Amazon op lange termijn”, aldus Andy Jassy, CEO van het bedrijf.

  • Het bedrijf verwacht voor de komende kwartalen wel nog een tragere groei.
  • “We werken heel hard om onze kosten te stroomlijnen, terwijl we proberen om de strategische langetermijninvesteringen, waarvan we geloven dat ze de klantervaringen aanzienlijk kunnen wijzigen en Amazon op de lange termijn kunnen veranderen, niet te lossen”, zegt Jassy.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.