Key takeaways
- Biologische voeding groeit in België sneller dan de algemene voedingsmarkt.
- Huismerken en gespecialiseerde biozaken spelen een sleutelrol in de stijgende bioverkoop.
- Waalse shoppers geven gemiddeld 127 euro per persoon uit aan biologische voeding, tegenover 83 euro in Vlaanderen.
De Belgische markt voor biologische voeding bloeit en groeit sneller dan de algemene voedingssector. Volgens gegevens van GfK en Nielsen steeg de verkoop van biologische producten met 3,2 procent per jaar en overtrof het daarmee de groei van 2,3 procent voor niet-biologische producten. Biologisch voedsel vertegenwoordigt nu 2,7 procent van de totale verkoop van massaproducten in België, meldt European Supermarket Magazine.
Met een marktaandeel van meer dan 35 procent neemt een speler die verschillende winkelketens zoals Colruyt Lowest Prices, Okay, SPAR en Bio-Planet omvat, een dominante positie in binnen de sector van biologische producten in België. Deze dominantie is te danken aan de sterke verkoop van biologische huismerkproducten. De verkoop draagt 3,9 procent bij aan de totale omzet van de supermarktgroep.
De gespecialiseerde supermarkt Bio-Planet werd opgericht in het kader van een groeiende vraag naar duurzamere en bewustere voeding. Naast dit gespecialiseerde concept bieden ook de andere ketens binnen de groep een ruim aanbod aan biologische producten. Zo zijn er meer dan 500 biologische artikelen beschikbaar, waarvan de helft onder huismerk valt. Met een sterke focus op Belgische biologische merken, omvat het assortiment van de bio-supermarkt meer dan 5.000 biologische en ecologische producten.
Regionale consumptie
Terwijl Vlaanderen zijn biologische aankopen langzaam ziet toenemen, noteren Wallonië en Brussel nog steeds de hoogste uitgaven op gebied van biologische voeding. In 2023 gaven Waalse consumenten gemiddeld 127 euro per persoon uit aan bio-producten, tegenover de Vlamingen die gemiddeld slechts 83 euro uitgaven. Brusselse shoppers gingen aan kop met de hoogste uitgaven van 137 euro per persoon.
De verkoopgegevens van Bio-Planet geven aan dat Waalse shoppers vaker winkels bezoeken, uit meer verschillende categorieën kopen, en uiteindelijk 14 procent meer uitgeven in volume en 8 procent meer in totaal vergeleken met Vlaamse consumenten.