Belgische maaltijdproducent Foodmaker breidt uit naar Duitsland

Belgische maaltijdproducent Foodmaker breidt uit naar Duitsland
(Photo: Foodmaker)

Key takeaways

  • Foodmaker breidt zijn aanwezigheid in Duitsland uit met maaltijden die verkrijgbaar zijn in 3.300 REWE supermarkten.
  • Om aan de vraag te voldoen, heeft Foodmaker nieuwe productielijnen geïnstalleerd waardoor het dagelijks 100.000 maaltijden kan produceren, waarvan er 30.000 naar Duitsland worden verscheept.
  • Het bedrijf zal 17 verschillende distributiecentra in Duitsland bevoorraden vanuit zijn centrale keuken in België.

Uitbreiding naar Duitsland

De Belgische restaurantketen en ultraverse maaltijdproducent Foodmaker breidt zijn aanwezigheid in Duitsland uit na een succesvolle lancering in Noordrijn-Westfalen eind 2023. Hun maaltijden zijn nu verkrijgbaar in 3.300 REWE supermarkten in het hele land. REWE, een van de grootste supermarktketens van Europa, behoort tot de REWE Group.

Partnerschap en productie

Gedreven door de toenemende vraag naar gezond en vers voedsel, en voortbouwend op het succes van Foodmaker in Noordrijn-Westfalen, was een landelijke uitbreiding naar Duitsland een natuurlijke stap in de internationale groeistrategie van het bedrijf. Om aan de Duitse vraag te kunnen voldoen, heeft Foodmaker nieuwe productielijnen in de keuken geïnstalleerd, waardoor er dagelijks 100.000 maaltijden geproduceerd kunnen worden, waarvan er 30.000 naar Duitsland worden verscheept.

Na succesvolle samenwerkingen met supermarktketens zoals Delhaize (België), Albert Heijn (Nederland) en Monoprix en Franprix (Frankrijk), heeft Foodmaker nu de Duitse markt betreden. REWE werd strategisch gekozen door Foodmaker, die vanuit zijn centrale keuken in België 17 verschillende distributiecentra in Duitsland zal bevoorraden.

Oprichtersverklaring

Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker, heeft vertrouwen in het succes van het bedrijf in Duitsland: “Foodmaker was enorm populair in Noordrijn-Westfalen, dus besloten we op verzoek van REWE en omdat we het zelf ook graag wilden uitbreiden naar het hele land.

Bedrijfsmissie en groei

De missie van Foodmaker is om gezond voedsel toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Het bedrijf werd in 2004 opgericht door CEO Lieven Vanlommel en heeft sinds de oprichting een constante groei doorgemaakt dankzij zijn baanbrekende visie.

Foodmaker produceert verse en gezonde maaltijden zonder conserveringsmiddelen, smaakversterkers of geraffineerde suikers. In de centrale keuken van 20.000 vierkante meter wassen, snijden, koken en bereiden 350 werknemers elke dag verse ingrediënten tot heerlijke maaltijden.

Organische landbouw en innovaties

Foodmaker verbouwt zijn eigen biologische velden en is het enige bedrijf in België met het label ‘Biocyclisch-Veganistische Landbouw’. De biologische kruiden en duizenden kilo’s groenten die nodig zijn voor de bereidingen komen grotendeels van de eigen velden.

De restaurants van Foodmaker bevinden zich op toplocaties in grote Belgische steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven en Hasselt). Er zijn ook vestigingen in Nederland (Den Haag) en Frankrijk (Parijs), die deel uitmaken van een zorgvuldig geplande groeistrategie voor Europa.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00