Belgische consumenten zijn terughoudend in het gebruik van AI


Key takeaways

  • Belgische consumenten zijn terughoudend met het gebruik van AI-ontwikkelingen en erkennen slechts 41 procent de koppeling tussen vertrouwen en AI.
  • Jongere generaties in België zijn positiever tegenover de implementatie van AI-agents, waardoor merken een kans hebben om tijdens de komende feestdagen een voorsprong te nemen.
  • Transparantie is cruciaal om het vertrouwen van consumenten in AI-agents te winnen en bedrijven kunnen hun winstmarge verhogen en klanten een uitzonderlijke service bieden met behulp van AI-agents.

In een tijd van groeiende bezorgdheid over privacy en vertrouwen in bedrijven bereikt het consumentenvertrouwen in België een dieptepunt. Nochtans staat AI als technologie juist aan de vooravond van een nieuwe revolutie in klantenservice.

Terwijl wereldwijd 60 procent van de consumenten erkent dat vertrouwen cruciaal is om gebruik te maken van AI-ontwikkelingen, zijn Belgische consumenten wat meer terughoudend met slechts 41 procent die deze koppeling erkent. Deze cijfers vormen een unieke kans voor merken om het vertrouwen terug te winnen door middel van transparante en betrouwbare AI-agents.

Positieve Houding Jongere Generaties

Jongere generaties in België blijken al positiever staan tegenover de implementatie van AI-agents. Een kwart van Gen Z en Millennials heeft geen moeite met het overlaten van hun online winkelen aan een agent. Deze tendens biedt merken de mogelijkheid om tijdens de komende feestdagen een voorsprong te nemen, aangezien wereldwijd meer dan 200 miljard dollar aan online verkoop wordt beïnvloed door AI.

Voordelen voor Bedrijven

AI-agents kunnen bedrijven helpen hun winstmarge te verhogen en klanten een uitzonderlijke service te bieden. Ze kunnen complexe klantvragen snel beantwoorden, geautomatiseerde processen stroomlijnen en zelfs onhandige aankoopprocessen vereenvoudigen. Tegelijkertijd benadrukt de studie dat transparantie cruciaal is om het vertrouwen van consumenten in AI-agents te winnen.

Transparantie Cruciaal

Volgens de studie wil een groot deel van de Belgische consumenten weten met wie ze communiceren en chiare escalatietrajecten beschikbaar hebben voor complexe vragen. Door de logica achter AI-agents duidelijk uit te leggen, kunnen bedrijven het vertrouwen opbouwen en hun klanten optimaal begeleiden in een steeds digitaler wordende wereld.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.