Een op vier Belgische werknemers die onder een contract van onbepaalde duur liggen, rijdt met een bedrijfswagen. Dat blijkt uit cijfers van de HR-dienstverlener Securex.
De ‘War for Talent’ zorgt voor een exponentiële stijging bij bedrijfswagens. Volgens Heidi Verlinden van Securex zouden bedrijfswagens sneller in de strijd gegooid worden bij sollicitatie- of loopbaangesprekken. Een voorstel dat almaar vaker op tafel wordt gelegd omdat het sollicitanten zou kunnen overtuigen om langere woon-werktrajecten af te leggen.
Bovendien zorgen de hoge brandstofprijzen ervoor dat mensen meer geneigd zijn uit te kijken naar zulke bedrijfsvoordelen. Dit maakt dat vandaag ruim een kwart van Belgische werknemers – met een contract van onbepaalde duur – rijdt met een wagen van het werk.
In Vlaanderen nam het aantal werknemers met een bedrijfswagen sinds begin 2019 met 10,7 procent toe en tot 27,3 procent medio dit jaar. In Wallonië was die stijging met 10,9 procent net iets sterker.
Elektrische wagens nog niet geïntegreerd
Uit onderzoek van Securex blijkt dat in Vlaanderen slechts 2,5 procent van die bedrijfswagens elektrisch is. In Brussel is dat 3,8 procent. Het aandeel in hybride wagens bedraagt 8,4 procent. Ondanks de lage adoptie van elektrische wagens, verwacht Securex een doorbraak volgend jaar. Vanaf 2026 wordt het aanbieden van een elektrische wagen ook fiscaal voordeliger voor de werkgever.
Het aantal bedrijfswagens met een klassieke verbrandingsmotor is sinds begin 2019 in Vlaanderen wel met 9 procent gedaald, al ligt dat percentage nog steeds op een hoge 89,1 procent medio dit jaar. In Brussel is de daling het sterkst: 11,7 procent.
Opvallend: In Brussel is de populariteit van de bedrijfswagen aan het stagneren. Een mogelijks gevolg van “alternatieve vervoersmiddelen, deelmobiliteit en autowerende circulatieplannen” volgens Verlinden. Daar bezit 22,4 procent van de vaste werknemers een bedrijfswagen. Dat is maar liefst 10,5 procent minder dan in 2019.
Voor het onderzoek nam Securex een representatieve steekproef af van ongeveer 10.000 bedrijven en 40.000 werknemers uit de Belgische privésector. Werknemers met een contract van bepaalde duur werden uitgesloten: zij maken slechts 0,4 procent uit van aangekochte bedrijfswagens.
(jvdh)