Belgisch productiehuis Caviar schitterde tijdens Super Bowl: “Nu terug elke dag competitie”

De Super Bowl is een kijkcijfermagneet. Zendtijd voor advertenties kost daarom ook miljoenen. het Belgische productiehuis Caviar verzorgde vier reclamespots die uitgezonden werden tijdens het sportevenement. CEO Bert Hamelinck licht toe op Business AM Radio.


Beluister hier het volledige interview met Bert Hamelinck

Naast de Eagles tegen de Chiefs en Rihanna, zagen kijkers van de Super Bowl ook vier reclamespots van Belgische makelij. Caviar kwam tijdens de Oscars al in de schijnwerpers met the Sound of Metal. Nu komt het productiehuis met haar Pepsi-reclame meer en meer in de belangstelling.

Grote budgetten

  • “Het begint via e-mail”, zegt Hamelinck. “Maar dan is het een competitie. Je wordt uitgenodigd om een idee om te komen pitchen. Je moet je voorstel brengen met je regisseur, je aanpak en je budget. Dan kiezen zij wie ze denken dat de best geplaatste is om het te maken.”
  • Advertenties in de Super Bowl gaan voor meer dan vijf miljoen euro voor dertig seconden, zo’n 150.000 euro per seconde. “Maar dat is voor de zendtijd”, legt Hamelinck uit. “Dat heeft niets te maken met de productiekost. Dat zijn ook grote budgetten maar dat varieert heel hard naargelang het aantal draaidagen.”
  • “Van alles dat Pepsi heeft uitgegeven aan de mediatijd, geven ze zo’n tien procent aan de productie ervan.”

Vast inkomen

  • Caviar merkt niet op dat er nu meer aanvragen binnenkomen. “Voor ons is dat al van november, december achter de rug. We zijn nu half februari, het is terug elke dag competitie om de pitches te doen en te hopen dat je wint.”
  • Naast reclames doet Caviar ook tv-programma’s en films. “Alle drie zijn heel belangrijk. Reclame is leuk omdat het kort en snel gaat. Voor een film of serie moet je heel lang werken. Een spot is afgerond op anderhalve maand, soms drie weken. Het is fijn dat je zoiets snel kan doen.”
  • “In onze business heb je ook een soort vast inkomen nodig. Dan kan je dat met die commercials makkelijker opvangen.”

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.