Belgisch gadget voor social distancing Maggy al goed voor 26.000 bestellingen

In amper drie weken haalde Maggy, een apparaatje voor social distancing, meer dan 26.000 voorbestellingen binnen. Dat meldt serieel techondernemer Ruben Miessen, medestichter van Maggy.

Het apparaatje in broekzakformaat waarschuwt met een geluidssignaal of een trilling wanneer de afstand met omstaanders te klein wordt. De gebruikte technologie, Bluetooth 5.2, is nog maar sinds dit jaar beschikbaar en laat metingen tot 10 centimeter nauwkeurig toe.

Het toestel – richtprijs 40 euro zonder btw – werd eind april gelanceerd, nadat het in sneltempo bedacht werd door vier Belgische ondernemers: het technologisch brein Ruben Miessen, Allan Segebarth en Bart Embrechts en Nicolas Van Odijk van het Antwerpse tech-ecosysteem Gumption Group. De merknaam verwijst naar minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld).

Massale belangstelling

Na amper drie weken staat de teller al op meer dan 26.000 voorbestellingen. ‘Ze komen uit alle mogelijke hoeken: grote bedrijven, een hele resem kleinere kmo’s, particulieren en een community van slechtzienden’, zegt Miessen, een jonge serieel ondernemer in het domein van geolocalisatie. De productie van de Maggy-apparaatjes is intussen opgestart in Europa en in Azië. ‘We rekenen momenteel op 25.000 stuks per maand en trachten dit nog omhoog te schalen.’

De 26.000 inschrijvingen kwamen vooral uit Belgische hoek, maar de ondernemers hopen dat het gadget in heel Europa ingang vindt. Maggy was in de categorie ‘werknemersbescherming’ een van de winnaars van een grote hackathon georganiseerd door de Europese Commissie, die op zoek is naar technologieën die kunnen helpen in de coronacrisis. De Europese bekroning leidt komend weekend tot contacten met internationale investeerders via een virtueel ‘matchmaking’-evenement.

Meer