Blijft Belgisch bier Belgisch? “Het is niet mogelijk om het te beschermen”

België exporteerde dit jaar minder bier. Komt daarmee de authenticiteit in gevaar? Niet volgens Krishan Maudgal, directeur van de vzw Belgische Brouwers. Hij sprak erover met Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Krishan Maudgal:


In het nieuws: België exporteert een derde minder volume aan bier naar landen buiten Europa en in het bijzonder naar de Verenigde Staten. In de VS worden bieren zoals Stella Artois en Hoegaarden lokaal gebrouwen.

  • Maudgal: “De Verenigde Staten hebben herbekeken hoe zij de continuïteit van de bevoorrading kunnen combineren met het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn bepaalde volumes bier die vroeger geproduceerd werden in België en die hun weg vonden naar het buitenland, maar die we nu niet meer zien terugkomen in de productiecijfers. De consumptie is niet verdwenen. En de populariteit van de merken is steeds groeiende. Daarom kiest men ervoor om bier lokaler te gaan produceren.”
  • “De Amerikaanse consument is gewend aan de specifieke smaken en kwaliteitskenmerken dat Belgisch bier impliceert. Men zal het zich niet riskeren om daar ook maar enig compromis over te maken. Daarnaast zal het aureool van de Belgische biercultuur, dat onrechtstreeks meekomt met de manier waarop het merk al die tijd in de markt is gezet, ook niet van de ene dag op de andere verdwijnen. Dus die Belgische signatuur zal altijd aanwezig blijven.”
  • “In het verleden is er meermaals geprobeerd om ‘Belgisch bier’ te beschermen. Jammer genoeg is dat merkentechnisch niet mogelijk. Champagne is een verwijzing naar een streek, een concept zoals Belgisch bier kan je niet beschermen”, legt Maudgal uit. “Het is de verantwoordelijkheid van ons als sector om te gaan kijken op welke manier dat je het merk een bepaalde lading en betekenis geeft en dat vervolgens elk van de individuele brouwers daar bepaalde keuzes rond gaan maken.”

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.