België voert steun aan Oekraïne op: 50 tot 100 militairen voor trainingsmissie, en misschien zelfs pantservoertuigen

België voert steun aan Oekraïne op: 50 tot 100 militairen voor trainingsmissie, en misschien zelfs pantservoertuigen
Ludivine Dedonder (PS) – Getty Images

Ludivine Dedonder (PS), de minister van Defensie, heeft de Belgische deelname aan de EU-trainingsmissie voor Oekraïense soldaten opgevoerd. Daarnaast wordt de levering van Lynx-pantservoertuigen in de nabije toekomst niet uitgesloten.

Waarom is dit belangrijk?

Als er gekeken wordt naar het lijstje van landen die steun boden aan Oekraïne, bengelt België ergens onderaan. De afgelopen decennia werd fors bespaard op Defensie, waardoor het leger zelf weinig middelen op voorraad heeft om te doneren, zonder daarbij zelf in de problemen te raken.

In het nieuws: België belooft 50 tot 100 militairen voor EUMAM, de Europese trainingsmissie om Oekraïense soldaten op te leiden.

  • In oktober besliste de Europese Unie een trainingsmissie op poten te zetten om zo’n 15.000 Oekraïense soldaten op te leiden. Oorspronkelijk werd de koek gedeeld door Polen en Duitsland. Polen zal 12.000 soldaten een basistraining geven, en huist ook het hoofdkwartier voor de missie in Rzeszow, vlakbij de grens met Oekraïne.
  • De overige 3.000 soldaten trekken naar Duitsland, waar ze gespecialiseerde trainingen krijgen in het scherpschieten, onschadelijk maken van mijnen of het bieden van medische hulp. Verschillende landen tekenden zich al in op de missie: Nederland stuurt 100 tot 150 militairen voor opleidingen in ontmijnen, Spanje wil om de twee maanden 400 Oekraïners een training scherpschieten geven, maar ook België neemt nu toch steviger deel aan de missie.
  • Op 28 oktober keurde de ministerraad de (bescheiden) Belgische deelname goed: 16 Belgische militairen zouden vanaf 2023 instaan voor de opleiding van 60 Oekraïense ontmijners. Het materiaal, dat wordt aangekocht voor de opleiding, krijgen de soldaten daarna mee naar Oekraïne.
  • Gisteren maakte minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) bekend dat de deelname wordt opgedreven: “Ik kan een cijfer tussen 50 en 100 naar voor schuiven. De plaats waar de troepen worden ontplooid en het effectieve begin van de operatie zijn momenteel nog voorbarig”, vertelde ze aan LN24

Ook nog: De kans bestaat dat België op termijn ook pantservoertuigen levert. Op voorwaarde dat het chassis niet gescheurd is dan toch.

  • Het was Kamerlid Georges Dallemagne (Les Engagés), tevens lid van de commissie Landsverdediging, die een eventuele schenking van Lynx-pantservoertuigen aan Oekraïne suggereerde. Sinds 2007 zijn 437 exemplaren in het bezit van Defensie, waar ze niet bijzonder geliefd zijn. De Lynxen vertonen namelijk enkele kwaaltjes: 120 stuks moesten tijdelijk uit dienst worden genomen, omdat het chassis scheurtjes vertoonde. Niet meteen wenselijk voor een voertuig dat werd gekocht voor zijn sterke bepantsering.
  • Vanaf volgend jaar worden de pantservoertuigen uitgefaseerd: in de plaats worden vanaf september 2023 322 Oshkosh CLV-voertuigen geleverd. Dallemagne stelde voor om enkele niet-gescheurde Lynx-voertuigen, die overbodig worden geacht, te doneren aan Oekraïne. “Die kunnen bijzonder nuttig zijn voor Oekraïne. En daarmee kan ook een herhaling van het M109-scenario worden vermeden”, zo voerde Dallemagne aan. De M109’s waren pantserhouwitsers van Defensie, die enkele jaren geleden uit dienst werden genomen en werden verkocht aan het privébedrijf Flanders Technical Supply (FTS). Daar werden ze opgekocht door het Verenigd Koninkrijk, dat ze aan Oekraïne doneerde.
  • De suggestie van Dallemagne werd door Dedonder van tafel geveegd: “Defensie heeft 322 CLV-voertuigen aangekocht. De levering is niet voorzien vóór september 2023. In die context zal Defensie de Lynxen pas uit dienst nemen als de nieuwe voertuigen zijn gearriveerd.”
  • Tegelijk moest de minister toegeven dat er sinds het einde van de Koude Oorlog geen extra voorraden werden aangelegd om de uitval van materiaal op te vangen. “De mogelijkheden om materieel te doneren zijn dus zeer beperkt.”

(fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.