Belgen verloren tijdens eerste jaarhelft 15 miljoen euro door beleggingsfraude

Fraudeurs hebben tijdens de eerste helft van dit jaar 15 miljoen euro buitgemaakt door Belgen op te lichten via beleggingsfraude. Daarom lanceert de overheid nu een sensibiliseringscampagne. “We moeten mensen wakker schudden: online fraude is geen ver-van-mijn-bed-show”, zegt Miguel De Bruycker, directeur-generaal, Centrum voor Cybersecurity België.


Key takeaways

  • Belgen die tijdens de eerste helft 2026 het slachtoffer waren van beleggingsfraude verloren gemiddeld zo’n 37.000 euro.
  • Vijftigplussers en mannen worden het vaakst slachtoffer van online beleggingsfraude, tonen de cijfers van de FSMA aan.
  • Een sensibiliseringscampagne met ‘geldzak Bill’ moet voorkomen dat nog meer Belgen het slachtoffer worden van beleggingsfraude.

Context: De Belgen verloren tijdens de eerste zes maanden van dit jaar al zo’n 15 miljoen euro door frauduleuze beleggingen, leren cijfers van de financiële waakhond FSMA ons. Slachtoffers verloren gemiddeld 37.777 euro.

  • Vijftigplussers en mannen worden het vaakst slachtoffer van online beleggingsfraude. Twee op de drie (65,9%) slachtoffers zijn mannen. Ook twee op de drie zijn 50-plussers.
  • De toezichthouder merkt op dat fraudeurs voornamelijk gebruikmaken van valse online tradingplatformen. “Op zo’n platform lijken particulieren zelf aandelen, obligaties, ETF’s, opties of cryptovaluta te kunnen verhandelen, maar in realiteit schrijven ze alleen geld over op rekeningen van fraudeurs”, klinkt het.
    • De tweede meest voorkomende vorm van online beleggingsfraude: fraude via recovery rooms, waarbij oplichters je willen ‘helpen’ om verloren geld terug te winnen.
  • De FSMA heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar gewaarschuwd voor meer dan 138 frauduleuze websites. Je kunt die lijst hier raadplegen. Tegelijk werd aan de overheid gevraagd om die sites te blokkeren.

Overheid lanceert nieuwe campagne om te waarschuwen voor beleggingsfraude

In het nieuws: Om de Belgen meer bewust te maken van beleggingsfraude lanceert de overheid een sensibiliseringscampagne. Die zet daarvoor 1 miljoen euro opzij.

  • De campagne vertelt het verhaal van Bill, een goedgevulde geldzak die enthousiast investeert in een vals platform. Aan het einde is hij letterlijk platzak. De spot wordt verspreid via tv, bioscoop en online. De campagne wordt jaarlijks gedeeld door honderden partners waardoor ze ook in publieke diensten, scholen, banken en tot in het straatbeeld te zien zal zijn.
  • “We moeten mensen wakker schudden: online fraude is geen ver-van-mijn-bed-show. We kozen er dit jaar voor om de Safeonweb campagne te voeren rond beleggingsfraude. Het aantal slachtoffers stijgt en ze verliezen grote sommen geld. De impact voor slachtoffers is enorm”, zegt De Bruycker. “Online beleggingsfraude kunnen we niet alleen aanpakken: daarom bracht het CCB alle partners met expertise rond dit thema bij elkaar. Alleen door samen te werken kunnen we oplichters te slim af zijn.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.