Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 12 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Belgen kochten in 2019 voor 2,6 miljard euro op buitenlandse webwinkels

Logo Business AM
Tech

02/07/2020 | Willem De Maeseneer | 2 min leestijd

- HAYOUNG JEON/EPA

Belgen hebben vorig jaar voor 2,6 miljard euro gekocht op buitenlandse webwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese koepelorganisatie Cross-Border Commerce Europe.

België staat daarmee op een achtste plaats op zestien deelnemende landen in West-Europa en Scandinavië.

De Belgische grensoverschrijdende omzet, goed voor een marktaandeel van 26,5 procent in de totale onlineverkoop van de Belgen, steeg tegenover 2018 met 18 procent. Over de grens kopen Belgen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish en AliExpress, maar ook bij de noorderburen Bol.com en Coolblue.

De totale Europese online cross-border markt vertegenwoordigde een omzet van 108,75 miljard euro in 2019, exclusief reizen. De rangschikking wordt niet alleen opgemaakt op basis van de omzet, maar ook op basis van het cross-border online marktaandeel, consumentenvertrouwen en het percentage van cross-border webbezoekers.

De topper in de lijst is net als vorig jaar Luxemburg, dat de leiding neemt met cross-border webbezoekers, consumentenvertrouwen en marktaandeel. ‘Luxemburg heeft een zeer hoog aandeel van mensen die online aanwezig zijn’, klinkt het. Volgens het statistiekenportaal zou 94 procent van de huishoudens een toegang hebben tot het internet in 2019. Daarnaast heeft ook 67 procent van de personen zijn meest recente onlineaankoop gedaan in de laatste drie maanden van 2019. Veel bezochte cross-border webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40 procent van de cross-border aankopen van Luxemburgers zijn kleding, schoenen en accessoires.

Op nummer twee staat Ierland, gevolgd door Oostenrijk, Denemarken en Zwitserland. Nederland staat op een zestiende en laatste plaats. ‘Dat heeft vooral te maken met hun cross-border marktaandeel, dat maar 15,1 procent of 3,5 miljard euro bedraagt. Dit is een stuk lager in vergelijking met het gemiddelde van 23,55 procent voor de EU16 landen. De hoofdreden hiervoor is dat de sterke Nederlandse webshops al langer dan een decennia een sterke gevestigde waarde online zijn: Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is de Nederlandse favoriet voor cross-border fashion aankopen.’

Source: Belga


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks