Beleggers verwachten een stormloop naar headsets, sensoren, chips en andere technologieën die de ervaring van de consument in het metaverse ondersteunen. Daarnaast bereidt Azië zich volop voor om een van de leidende rollen in de verkoop van metatechnologie op zich te kunnen nemen.
Sinds Facebook-CEO (nu Meta) Mark Zuckerberg de term in de mond nam, ligt de focus steeds meer op het metaversum, of de virtuele wereld. Een wereld die voorlopig niet kan betreden worden zonder krachtige technologieën.
Maar om welke technologieën het dan precies gaat, is nog niet helemaal duidelijk. Het metaverse is namelijk niet precies genoeg gedefinieerd om dat al te kunnen weten.
Wat wel al zo goed als zeker is, is dat er veel rekenkracht en processoren nodig zullen zijn. De apparaten zullen bovendien draagbaar moeten zijn en gebruiksvriendelijk. Zakenkrant Financial Times (FT) bericht dat de vraag naar dergelijke apparaten waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn met de beginjaren van de smartphones. De producenten van halfgeleiders, servers, sensoren, camera’s en beeldschermen zullen hiervan zeker profiteren.
Metaverse heeft nu al effect op de beurs
De laatste marktwaardering van Apple van 3 biljoen dollar is bovendien deels te danken aan deze speculaties. Een bedrijf als Apple zou wel eens een koptelefoon kunnen lanceren die net zo revolutionair is voor consumententechnologie als de oorspronkelijke iPhone.
Ook de aanzienlijke stijging van de aandelenkoersen van chipmakers Nvidia en TMSC is illustratief voor de groeiende vraag naar rekenkracht en cloud-opslag.
Japanse en Koreaanse bedrijven hebben FOMO
De game- en entertainmentindustrie is groot in Japan en Zuid-Korea. Daar heerst nu veel opwinding rond het metaversum.
“Veel Zuid-Koreaanse CEO’s vrezen zelfs dat ze achterop zullen raken als ze zich niet aanpassen aan deze veranderingen … daarom zullen zij waarschijnlijk de eerste gebruikers zijn van het metaverse”, zegt Choi Joon-chul, CEO van VIP Research and Management aan FT.
Intussen zijn Zuid-Koreaanse entertainmentbedrijven al begonnen met het opkopen van filmproductie- en softwarefirma’s. Ze doen deze aankopen omdat ze hun skills voor visuele effecten willen opdrijven en hun producten geschikter willen maken voor het metaverse, aldus James Lim, een analist bij het Amerikaanse hedgefonds Dalton Investments.
Headsets nu al talrijk aanwezig in de game-kamer
Het metaversum zal volgens Arthur Lai, een tech-analist bij Citigroup, het nieuwe sociale medium kunnen worden, al zal dat niet onmiddellijk gebeuren. “Zelfs volgens de meest optimistische fabrikanten zal de markt voor headsets nog jaren achterblijven”, zegt Lai.
Toch zou de vraag in de tweede helft van het jaar al aantrekken, volgens Lee Kyung-hak, chief executive van Warp Solution, een Zuid-Koreaanse maker van draadloze opladers. Massaconsumptie zou al kunnen plaatsvinden tegen 2023. Maar omdat er nog geen erg goede content is, zal het voorlopig nog eerder een niche blijven, zegt hij.
De ontwikkeling van de technologie om het metaverse echt populair te maken, zal hoe dan ook sterk afhangen van de chips en sensoren die dat mogelijk moeten maken.
(lb)