Bedrijven tonen almaar meer interesse in elektrische wagens. Maar het opbouwen van een echte vloot aan elektrische bedrijfswagens botst vaak met capaciteitsproblemen bij de grote fabrikanten.
Dat schrijft de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Lange levertijden en een beperkte keuzemogelijkheid staan volgens hem de uitbouw van een vloot elektrische bedrijfswagens in de weg.
‘Er is duidelijk sprake van een flessenhals,’ getuigt Patrick Heidrich, vlootmanager bij het Duitse bouwbedrijf Wolff & Müller. ‘Het aanbod op de markt blijkt immers niet op de vraag te kunnen inspelen.’
Gigantische groeimarkt
Ook Christoph Stürmer, autospecialist bij analyst PricewaterhouseCoopers (PwC), zegt dat vooral de fabrikanten de overstap naar elektrische wagens blijken af te remmen. ‘Niet iedereen die op elektrische mobiliteit wil overstappen, vindt een model naar zijn gading,’ betoogt Stürmer.
Uit een rapport van het onderzoeksbureau Dataforce blijkt amper 2 procent van de Duitse vloot bedrijfswagens met elektrische aandrijving te rijden. Toch zou 12 procent bij een volgende aankoop op een elektrisch alternatief willen overstappen. ‘De markt biedt de fabrikanten een gigantische groeimarkt,’ zegt Andreas Schulte. ‘Alleen al in Duitsland zouden de fabrikanten aan de bedrijven 4,5 miljoen elektrische wagens kunnen verkopen.’
‘Wie vandaag elektrische wagens wil kopen, moet echter met lange levertijden rekening houden,’ zegt Marc-Olivier Prinzing, voorzitter van het Bundesverband Fuhrparkmanagement, de sectororganisatie van de Duitse leasingbedrijven. Levertijden zouden volgens sommige bronnen tot vier of vijf maanden uitlopen.
Hybride alternatieven
Ook de beperkte actieradius van de autobatterij en een gebrek aan oplaadpunten kunnen problemen opleveren. Veel bedrijfswagens rijden echter minder ver dan het dagelijks bereik zou toelaten. Daarnaast wordt ook op de hoge aankoopprijzen van de elektrische wagen gewezen. ‘Indien voor de problemen van de elektrische auto geen oplossing wordt gevonden, dreigt een andere technologie de bovenhand te zullen halen,’ waarschuwt analyst Stürmer. ‘Er komt binnenkort een nieuwe generatie plugin-hybrides op de markt. Die zouden de plaats van de elektrische auto in de bedrijfsvloot kunnen innemen.’