Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie geven jaarlijks meer dan 30 miljard euro uit aan overheidssubsidies voor bedrijfswagens. Een groot gedeelte van die steun komt echter uiteindelijk terecht bij een vloot die een grote vervuiling veroorzaakt. Dat zegt een studie van analist Dataforce en de milieugroep Transport & Environment.
‘Grote Europese automarkten – waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk – geven royale vergoedingen aan bedrijven die auto’s kopen. Deze aankopen moeten vaak niet alleen de eigen mobiliteitsbehoeften dekken, maar worden ook als een bijkomende beloning aan medewerkers gegeven,’ aldus het rapport.
Verbrandingsmotor
‘Die tegemoetkomingen zijn vaak gelinkt aan fiscale kortingen of aan afschrijvingen van waardeverlies. Geen van beide voordelen is voor de individuele autokoper beschikbaar,’ zeggen de onderzoekers
‘In totaal geven het Verenigd Koninkrijk en de lidstaten van de Europese Unie aan ondernemingen jaarlijks 32 miljard euro subsidies voor de aankoop van auto’s.’
Het Verenigd Koninkrijk kende vorig jaar 5,7 miljard euro subsidies toe aan eigenaars van bedrijfswagens. In Duitsland, de grootste automarkt van de Europese Unie, liep dat bedrag zelfs op tot 12 miljard euro.
‘Maar de meerderheid van de subsidies gaat naar auto’s met een vervuilende krachtbron,’ voert het rapport aan. De onderzoekers stellen dat 96 procent van de nieuwe bedrijfswagens zijn uitgerust met een verbrandingsmotor. Deze aandrijving veroorzaakt echter een grote uitstoot van schadelijke stoffen, zoals koolstofdioxide en stikstofoxide.’
Volgens Transport & Environment zouden de subsidies voor de aankoop van bedrijfswagens moeten worden omgebogen naar elektrische auto’s, die immers geen uitstoot veroorzaken.
Laaghangend fruit
Nog wordt opgemerkt dat een groot deel van de aangekochte vloot uiteindelijk op de tweedehandsmarkt voor individuele consumenten terecht zal komen. ‘In de doelstelling om de Europese autoverkopen te elektrificeren, zijn bedrijfswagens dan ook laaghangend fruit,’ werpt Saul Lopez, manager elektrische mobiliteit bij Transport & Environment, op.
‘Elektrische wagens blijken nu al voor veel bedrijven de betere optie. De aankoopprijs is voor hen immers minder belangrijk dan de kost per kilometer. Toch blijken de meeste bedrijfswagens nog altijd met vervuilende motoren rond te rijden.’
‘Men kan zich dan ook de vraag stellen waarom de Europese belastingbetaler de vervuilende bedrijfswagens moet blijven subsidiëren wanneer blijkt dat de elektrische auto in het gebruik goedkoper uitvalt.’
De autofabrikanten werken weliswaar volop aan de ontwikkeling van elektrische modellen en productielijnen, maar volgens critici is het niet denkbeeldig dat ze de nieuwe technologie pas volop zullen willen ondersteunen wanneer ze het maximum hebben gehaald uit hun huidige generatie wagens met vervuilende motoren op benzine of diesel.