Barbie lanceert multiculturele collectie

Nadat in de jaren 80 de eerste zwarte Barbie verscheen, vindt moederbedrijf Mattel het nu tijd voor nog meer diversiteit. Voor Black History Month brengt het Barbie-poppen uit in alle tinten.

De speelgoedfabrikant werkt hiervoor samen met de ontwerpster Shiona Turini. Die werkte al met de zangeres Solange Knowles en was tot voor kort modejournalist bij het grootste Amerikaanse vrouwenblad Cosmopolitan.

Mattel brengt de collectie nu uit, omdat februari Black History Month is. De hele maand worden sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de zwarte diaspora herdacht.

Rolstoel

Turini haalde haar inspiratie bij de eerste zwarte Barbie, die in 1980 uitkwam. ‘Mijn visie was toen al om poppen in verschillende vormen en maten te maken, in thema’s die in mijn hele werk terugkomen.’

Tussen de nieuwe Barbies, die in verschillende huidskleuren komen, zit onder andere een pop in een rolstoel of een zonder haar. De kledingstijl is ook erg verschillend van de normale Barbie-kledij, met bijvoorbeeld pastelkleuren en luipaardmotieven. ‘Ik hoop dat zowel jonge kinderen als volwassen Barbie-liefhebbers zich herkennen in de nieuwe poppen’, schrijft Turini op Instagram.

https://www.instagram.com/p/B8rtjvRlIez/
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.