Barbie gaat in de politiek

Speelgoedmaker Mattel brengt een collectie politieke Barbies op de markt. Het pallet bestaat exclusief uit vrouwen en bevat een politieke kandidate, een spindoctor, een kabinetmedewerkster en een stemmende Barbie.

Mattel surft daarmee uiteraard op de actualiteit van dit moment, de Amerikaanse presidentsverkiezingen die over 97 dagen plaatsvinden, maar wil er ook een boodschap mee verspreiden. ‘Minder dan een derde van de verkozenen in de VS is vrouw, en nog een veel kleiner deel daarvan is zwart. Daarom hebben we het Barbie Campaign Team divers gemaakt om aan alle meisjes te tonen dat ze gehoord mogen worden’, zegt Mattel in een mededeling.

Het is al de zevende keer sinds 1992 dat Mattel een politieke Barbie-collectie op de markt brengt. Deze keer werkt het bedrijf ook samen met She Should Run, een non-profitorganisatie die vrouwen stimuleert om in de politiek te gaan.

Niet eerste thematische collectie

Barbie brengt regelmatig thematische collecties uit. In februari kwam het merk voor Black History Month met een diverse set Barbies in alle kleuren en maten. Een van de poppen zat zelfs in een rolstoel.

Barbie is nog altijd een van de grootste successen van Mattel. Volgens de datasite Statista steeg de omzet van Barbie alleen over heel 2019 met 6 procent tot 1,16 miljard dollar.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.