Een woonkrediet afsluiten via een Skype-gesprek met uw bankier op zondagnamiddag? Dat moet volgens topbankiers snel mogelijk worden. Maar de vakbonden staan op de rem.
Vroeger was het simpel. De bank werkte volgens de officiële kalender van de centrale bank. Het bankkantoor was ’s avonds dicht en tijdens het weekend al helemaal. Wie op zaterdag het huis van zijn dromen vond, moest daardoor twee dagen wachten om er een woonkrediet voor te vragen.
Midden jaren negentig kwam de trend van laatavond- en zaterdagopeningen op. Zo konden tweeverdieners met een drukke weekagenda toch nog even langs bij hun bankier.
Een kwarteeuw later liggen de kaarten weer helemaal anders. Steeds meer klanten komen nog zelden in een bakstenen bankkantoor, en regelen al hun bankzaken online. De openingsuren van het fysieke kantoor zijn irrelevant geworden.
Financieel advies op afstand
Aanvankelijk ging het alleen om eenvoudige transacties zoals overschrijvingen, maar volgens topbankiers groeit al enige tijd ook de vraag naar complexere financiële dienstverlening via het internet, zoals advies over een verzekering of een krediet.
De grootbanken passen zich aan die maatschappelijke verschuiving aan door hun adviesdiensten op afstand – via telefoon, chat of videogesprek – stelselmatig op te krikken. Bij ING België werken er inmiddels 1.400 mensen in de zogeheten ‘customer loyalty teams’, die van 8 tot 22 uur bereikbaar zijn tijdens de week en van 9 tot 17 uur op zaterdag. ‘Het grootste contact center van België’, noemt topman Erik Van den Eynden het.
‘Verruimende openingstijden’
Opmerkelijk is dat ING het in zijn jobadvertenties voor die call centers het heeft over ‘verruimende openingstijden’ en ‘een flexibele ingesteldheid’. Wellicht maakt de bank de geesten rijp voor nog ruimere werkuren, waaronder zondagswerk. Topman Van den Eynden alludeerde er recent zelf op.
‘We moeten nadenken over zondagswerk. Op zondagmorgen noteren we 600.000 logins. Dat zijn klanten die bijvoorbeeld na de fitness zin hebben in bankieren. Maar vandaag kunnen ze niet doorklikken naar onze telefonische adviesdiensten’, zei hij tijdens een lezing.
Bij KBC België is het interne debat over zondagswerk al maanden aan de gang. De bank wil een beperkt aantal medewerkers van zijn adviesdienst KBC Live ook op zondag laten werken, op vrijwillige basis en met een extra beloning. Maar dat idee blokkeert de onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst voor het voltallige personeel, omdat de directie de dossiers aan elkaar koppelt.
De belangrijkste vakbond ACV Puls riep CEO Johan Thijs donderdag in een brief op tot een ontkoppeling en pleitte voor een snelle heropstart van de CAO-onderhandelingen. ‘Los daarvan kan het modaliteitenkader voor het experiment op zondag binnen Live besproken worden. Dat kader wordt dan aan de geïnteresseerde medewerkers voorgelegd. Zodat zij, en enkel zij, daarover uiteindelijk beslissen’, schrijft de vakbond.
Opbod tussen banken
‘Wie voor het huis van zijn dromen staat, moet straks in realtime een offerte voor een woonkrediet kunnen aanvragen’, dromen veel topbankiers luidop. De vakbonden vrezen voor een onderling opbod tussen de banken, met steeds ruimere werkuren en zware eisen op het vlak van flexibiliteit voor de duizenden bankiers in de call centers tot gevolg.
Conclusie: de evolutie naar uitgebreide bankdiensten op zondag lijkt onafwendbaar, maar daar zal wellicht eerst een lange periode van sociaal overleg aan vooraf gaan.