De Nederlandse webwinkel Coolblue zet zijn verruiming naar fysieke winkels door. Er komen acht winkelopeningen in 2024, waaronder een in Wallonië.
Op komst: nieuwe winkels van Coolblue.
- Topman Pieter Zwart kondigt bij de jaarcijfers dinsdagochtend de komst van een eerste Waalse winkel, in de buurt van Luik, aan. In thuisland Nederland komen er winkels in Breda, Hengelo, Leeuwarden en een tweede winkel in Amsterdam. Ook Duitsland krijgt nieuwe vestigingen.
- Coolblue, destijds gestart als een pure e-retailer, telt momenteel 25 winkels: 14 in Nederland, 9 in België en 2 in Duitsland. Het totaal gaat straks dus naar 33 vestigingen, waarbij het bedrijf “grote verbeteringen” belooft in de acht nieuwe winkels.
Meer achtergrond: Zwart gaf enkele jaren geleden al aan waarom Coolblue de stap maakte van het web naar de winkelstraat.
- De retailer stelt vast dat twijfelende klanten voor sommige elektrotoestellen, en dan vooral audiovisuele, het apparaat toch graag willen bekijken en uittesten vooraleer ze een aankoopbeslissing maken.
- Het fysieke contact is met name belangrijk voor smartphones, waar de ervaring in de hand soms de doorslag kan geven voor de keuze tussen twee modellen.
- Ook voor audio, zoals speakers of koptelefoons, willen de klanten het product eerst zelf uittesten.
- Sommige klanten krijgen liever van een winkelmedewerker dan via een online chat een woordje uitleg.
- De winkel dient ook als afhaalpunt voor bestellingen of als balie om een ruil of een reparatie aan te vragen.
- En een fysieke vestiging maakt het merk natuurlijk ook zichtbaar in het straatbeeld.
Meer cijfers: De geografische expansie komt na een groeijaar voor Coolblue, waarbij vooral opvalt dat de winstgevendheid is verbeterd, onder meer door het personeelsbestand in te krimpen:
- De omzet steeg met 2,5 procent tot 2,41 miljard euro.
- De bedrijfswinst (ebitda) verdubbeld tot 88,3 miljoen euro.
- Het aantal medewerkers zakte van 6.114 naar 5.735 “Coolbluers”.
Grafiek: evolutie omzet Coolblue
