‘Babytech’ wipt uit kinderschoenen en trekt aandacht van de grote jongens

Of het nu een slimme babyfoon is, een app om de maaltijden bij te houden of een website om de groei van uw kindje af te toetsen en er activiteiten aan te koppelen: babytech is overal. En de business groeit.

De babytechboom komt eraan. De jonge ouders van de internetgeneratie zoeken voor vragen als ‘hoe krijgen we de baby in slaap?’ almaar vaker een technologisch antwoord en ook investeerders zien er brood in. Volgens het zakenmagazine Forbes is de hele markt intussen 46 miljard dollar waard en komt de sector nu pas op kruissnelheid.

De sector evolueert zo snel dat de term babytech eigenlijk al niet meer helemaal de lading dekt. Waar investeerders in eerste instantie vooral focusten op apps en elektronica, zijn vandaag de platformen voor babygerelateerde ‘content’ en ‘community’ in opmars.

Baby Inc.

Op de techbeurs CES staat al vijf jaar een babytech-paviljoen, op initiatief van ondernemers Robin Raskin en Jill Gilbert. ‘We wilden tonen dat de millennial-ouders gedreven worden door data, dat ze op zoek waren naar informatie over ongeveer alles,’ klinkt het. ‘Veel producten die er werden voorgesteld zijn dingen die opvoeden eenvoudiger maken, maar ook alles om de baby gezond te houden.’

Hoewel veel producten op de markt kwamen, blijft het voor de makers toch wat gissen naar welke babytechnologie de consument nu precies wil. Gadgets onder de 100 euro verkopen vlot, zelfs als het om het technologisch equivalent van slangenolie gaat. Er zijn talloze apps om sneller zwanger te raken, om uw carrière als moeder te plannen en om uw kindje bezig te houden eens het er is.

Een app om door te slapen

Over een welbepaalde vraag van jonge ouders is er wel zekerheid. Ze hebben er alles voor over om hun spruit de nacht te laten doorslapen, daar staat geen prijskaartje op. De beste voorbeelden? Lumi van Pampers laat het u weten als de luier van uw kindje nat is, Owlet heeft een gadget die de hartslag van uw baby trackt terwijl die slaapt. White noise-machines voor een baby zijn bijna standaard op de babylijst. Hatch, nog zo een baby-start-up, haalde er 500 miljoen dollar voor op.

Maar daarnaast blijkt content vooral koning te zijn. Het bekendste internationale voorbeeld is vermoedelijk Motherly. Dat is een website gericht op jonge moeders of ouders, of vrouwen in verwachting. Zelfs mensen die nog geen kindje hebben, maar er wel een willen, kunnen er terecht.

De moeder van alle content

Motherly werd in 2015 opgericht door Jill Koziol en Elizabeth Tenety. Toen al was er een businessplan, maar niet eentje dat de twee jonge moeders verkocht kregen aan investeerders. Koziol en Tenety werkten eerst aan een community, niet aan een product. Drie jaar later heeft Motherly elke maand 30 miljoen lezers. Er is een shop die zich specialiseert in producten voor mama’s: van babytech tot zwangerschapskledij.

Het concept ‘contentplatform’ is moeilijk over te brengen naar investeerders, maar Motherly slaagde erin hun belangstelling te wekken. Durfkapitalist Be Curious leidde de eerste investeringsronde voor Motherly, die 5,4 miljoen dollar opbracht. Opvallend: het gaat dan toch om traditionele investeerders, eerder mannen dus.

Met het geld zal Motherly een volwaardig e-commerceplatform oprichten. Zijn daar ongetwijfeld te vinden: Snoo, een kinderbedje dat uw baby in slaap wiegt, Yumi, dat een weekplanning voor het eten van uw kindje opbouwt en levert, en Maisonette, luxekledij voor kinderen. Die laatste drie merken haalden overigens ook allen meer dan 500 miljoen dollar in durfkapitaal op.

Wat wordt de volgende trend? Babytech kent nu zijn moment, maar kinderen groeien ook op. Het ziet ernaar uit dat Famtech de volgende stap is.

Meer