Averechts jobplatform laat bedrijven solliciteren bij IT’ers

Het internationale rekruteringsnetwerk Talent.io, dat IT’ers aan een job helpt, start vandaag zijn activiteiten in België. Het draait de rollen om, want het zijn de bedrijven die moeten solliciteren.

Het digitale platform biedt bedrijven elke week toegang tot vooraf gescreende profielen van software-ontwikkelaars, datawetenschappers en andere IT’ers die op zoek zijn een nieuwe baan.

‘Reverse recruiting’

De jobzoekers hoeven zelf geen actie te ondernemen, want Talent.io werkt volgens het principe van ‘reverse recruiting’. Niet de kandidaat, maar zijn potentiële nieuwe werkgever moet de eerste stap zetten en zich proberen te verkopen.

De IT’er kan zo de ‘war for talent’ ten volle in zijn voordeel laten woeden en hoeft alleen te wachten tot het juiste bedrijf hem benadert. Sommige kandidaten krijgen meer dan tien aanzoeken, zo stelde het jobplatform elders in Europa vast.

Strenge selectie

Talent.io is een ambitieus Frans groeibedrijf dat opgericht werd in 2014. België wordt zijn vierde buitenlandse markt, na het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Voor de Belgische lancering presenteert Talent.io vandaag een 30-tal kandidaten, die als de beste 10 procent uit de selectiegesprekken van het eigen rekruteringsteam uit de bus kwamen.

‘We doen die selectiegesprekken per telefoon en via Skype en steken er veel energie in, want het is die voorafgaande selectie die ons van klassieke rekruteerders onderscheidt’, zegt Clémentine Meilland, die de Belgische uitrol gaat leiden.

Brussel, Antwerpen, Gent

Aan werkgeverskant richt de nieuwe Belgische divisie zich op de eerste plaats op jonge techbedrijven uit Brussel, Antwerpen en Gent. De jonge Belgische bedrijven Tricount, Lab Box, Sagacify en Pricing Pact engageren zich als eerste gebruikers.

Meilland: ‘Het grote voordeel voor de bedrijven is dat ze weten dat de gepresenteerde profielen toppers zijn die snel beschikbaar zijn. Een snelle aanwerving van de juiste IT-specialist is voor start-ups en groeibedrijven vaak cruciaal voor hun verdere ontwikkeling.’

Zakenmodel

Talent.io moeit zich niet meer in de concrete gesprekken tussen kandidaat en bedrijf, maar monitort wel hoe en wanneer de contacten verlopen. Het platform krijgt van het bedrijf een commissie per geslaagde aanwerving. Voor de kandidaten is het platform gratis.

CEO Jonathan Azoulay: ‘Pas wanneer de kandidaat een contract tekent, betalen de bedrijven een bijdrage, in de vorm van een percentage van het loon gedurende de eerste maanden. En dat percentage ligt lager dan bij de traditionele rekruteringskantoren. No hire, no pay.’

Talent.io kon in minder dan vijf jaar tijd 10 miljoen euro kon ophalen bij enkele durfkapitalisten. Het telt inmiddels 150 medewerkers en onder meer Deliveroo, American Express, Tesco en Transferwise behoren tot de ruim 5.000 werkgevers die het rekruteringsplatform gebruiken. Ook de teller van het aantal gelukte aanwervingen via het platform staat op ruim 5.000.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.