Avatar en Super Mario stuwen Kinepolis

Kinepolis heeft in het eerste kwartaal van 2023 ruim een derde meer bezoekers ontvangen in zijn bioscopen dan een jaar eerder en zag deze trend doorzetten in het tweede kwartaal. Dat maakte de bioscoopketen bekend.

De cijfers: Kinepolis ontving in het eerste trimester 8,1 miljoen bezoekers of 36,1 procent meer dan een jaar eerder, een periode die nog door corona geteisterd was. De groei is beter dan verwacht. De analisten van ING rekenden vooraf op een 34 procent hoger bezoekersaantal.

Maar: Vergeleken met de eerste drie maanden van 2019 was dit nog wel 8,4 procent minder, ondanks een uitbreiding van het bioscooppark. De coronadip is dus nog niet helemaal verwerkt.

Nog meer cijfers:

  • De opbrengsten per bezoeker waren echter hoger dan een jaar eerder, waardoor de totale omzet hoger was dan in het eerste kwartaal van 2019, toen corona nog geen rol speelde.
  • De bedrijfskasstroom (EBITDA) was eveneens hoger dan een jaar eerder en ook hoger dan in 2019, meldde het bedrijf. Het nettoresultaat was iedere maand positief en dat leidde tot een sterke kasstroom, terwijl er 10 miljoen euro werd geïnvesteerd.

De kaskrakers: Een film die het goed deed was ‘Avatar: The Way of The Water’. In het tweede kwartaal werd ook een goede start gemaakt, met goede bezoekersaantallen in de paasperiode, onder meer dankzij het succes van ‘The Super Mario Bros. Movie’.

“We zien een verder herstellend en rijker Hollywood filmaanbod in de komende maanden en de sterke start van ‘The Super Mario Bros. Movie’ de afgelopen weken bevestigt ons vertrouwen in de toekomst”, stelde CEO Eddy Duquenne.

De beursreactie: Het aandeel wint in een eerste reactie op de kwartaalcijfers 1 à 1,5 procent.

Meer