Autotarieven van Trump lossen obstakels van Amerikaanse auto’s op EU-markt niet op

Autotarieven van Trump lossen obstakels van Amerikaanse auto’s op EU-markt niet op
Jim Farley, topman van Ford Motor, bij de elektrische F-150 Lightning – Bill Pugliano/Getty Images

Key takeaways

  • Amerikaanse autofabrikanten hebben moeite om aan de voorkeuren van Europese kopers te voldoen en missen voertuigen waarmee ze een aanzienlijk marktaandeel kunnen veroveren.
  • De grootte en het brandstofverbruik van Amerikaanse auto’s zijn grote obstakels op de Europese markt vanwege de stijgende benzineprijzen.
  • Om in Europa te slagen, moeten autofabrikanten in de VS modellen ontwikkelen die aan specifieke behoeften en voorkeuren van Europese consumenten voldoen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft nieuwe tarieven op geïmporteerde auto’s ingevoerd met het argument dat de Europese Unie de toegang tot de markt voor Amerikaanse autofabrikanten op oneerlijke wijze beperkt. Auto-experts beweren echter dat het probleem niet ligt bij handelsbelemmeringen, maar eerder bij de aantrekkingskracht van Amerikaanse automodellen voor Europese consumenten.

Stefan Bratzel, een vooraanstaand industrie-expert van het Center of Automotive Management in Bergisch Gladbach (Duitsland), is van mening dat Amerikaanse autofabrikanten moeite hebben om aan de voorkeuren van Europese kopers te voldoen. Hij wijst erop dat ze niet beschikken over voertuigen die een aanzienlijk marktaandeel in Europa kunnen veroveren. De uitzondering is Tesla, maar zelfs dit bedrijf staat voor uitdagingen aangezien de verkoop onlangs is gedaald.

Onevenwichtige handel

Trumps bewering dat het moeilijk is om Amerikaanse auto’s naar Europa te exporteren lijkt gedeeltelijk waar te zijn, gebaseerd op import- en exportstatistieken. Terwijl er vorig jaar bijna 450.000 Duitse auto’s naar de VS werden verscheept, gingen er slechts 136.000 Amerikaanse auto’s de andere kant op. Deze discrepantie wordt verder benadrukt door het verschil in tarieven: de VS legden een tarief van 2,5 procent op Europese auto’s op, terwijl de EU een tarief van 10 procent op Amerikaanse auto’s legde.

Probleem van Amerikaanse auto’s

Ferdinand Dudenhöffer, een andere industrie-expert, stelt dat de grootte en het brandstofverbruik van Amerikaanse auto’s grote obstakels zijn op de Europese markt. Hij merkt op dat grote motoren met een hoog brandstofverbruik onpraktisch zijn in Europa vanwege de stijgende benzineprijzen. Dit verklaart waarom populaire Amerikaanse modellen zoals de Ford F-150 pick-uptruck niet officieel in Europa worden verkocht.

Nood aan andere aanpak

Uiteindelijk zijn experts het erover eens dat het simpelweg opleggen van tarieven het probleem niet zal oplossen. Amerikaanse autofabrikanten moeten modellen ontwikkelen die voldoen aan de specifieke behoeften en voorkeuren van Europese consumenten als ze voet aan de grond willen krijgen op deze markt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00