Is Autopilot een schijnvertoning? Tesla wordt beschuldigd van misleiding van de klanten

Is Autopilot een schijnvertoning? Tesla wordt beschuldigd van misleiding van de klanten
(Jasper Juinen/Bloomberg via Getty Images)

Is Tesla kopers aan het misleiden als het de Autopilot aanprijst? De Californische regelgevende instantie voor motorvoertuigen denkt alvast van wel. De toezichthouder heeft een klacht ingediend tegen het bedrijf van Elon Musk.

Hoewel Tesla officieel geen geld uitgeeft aan reclame, aarzelt het niet – en dat is logisch – om de verdiensten van zijn voertuigen aan te prijzen. Niet in het minst op zijn website. En net wat het bedrijf zegt over de autonome eigenschappen van zijn modellen, bevalt het California Department of Motor Vehicles (DMV) niet.

Het blijkt dat de DMV op 28 juli bij een Californische administratieve rechtbank twee klachten tegen Tesla heeft ingediend (hier en hier beschikbaar). De toezichthouder is van mening dat wat Tesla aan potentiële klanten adverteert veel te ver van de werkelijkheid staat, zowel wat betreft het Autopilot-systeem als de verbeterde (en betaalde) versie daarvan, de Full Self-Driving Capability (FSD).

Naam van de functies zou misleidend zijn

Volgens de DMV heeft Tesla “verklaringen afgelegd of verspreid die vals of misleidend zijn en niet op feiten zijn gebaseerd”. De regelgever is van mening dat de naam van de programma’s op zichzelf al misleidend is. Hetzelfde zou gelden voor hun beschrijving op Tesla’s website.

“In plaats van gewoon product- of merknamen aan te duiden, geven deze ‘Autopilot’- en ‘Full Self-Driving Capability’-labels en -beschrijvingen aan dat voertuigen die zijn uitgerust met ADAS-functies zullen werken als een autonoom voertuig. Maar voertuigen die zijn uitgerust met deze ADAS-functies konden ten tijde van de advertenties niet zelfstandig rijden, en vandaag is dat nog altijd niet het geval”, klaagt de Californische toezichthouder.

We moeten echter wel opmerken dat Tesla op zijn website verklaart dat de verschillende autonome rijfuncties die het aanbiedt “actieve aandacht van de bestuurder vereisen en het voertuig niet zelfrijdend maken”.

Het probleem, volgens de DMV, is dat de disclaimer “in tegenspraak is met de onjuiste of misleidende oorspronkelijke etiketten en beweringen, wat misleidend is, en de overtreding niet ongedaan maakt”.

Welke sancties?

Natuurlijk is deze rechtszaak een klap voor Tesla’s reputatie. Maar dit is lang niet de eerste keer dat Autopilot en zijn varianten onder vuur liggen, zowel omdat ze te duur zijn (volgens critici althans) als voor de vele ongevallen waarvoor ze verantwoordelijk zouden zijn.

Maar de klacht van de DMV zou wel eens meer ongelukkige gevolgen kunnen hebben dan verwacht. De toezichthouder eist namelijk de intrekking van Tesla’s vergunningen om auto’s in Californië te produceren of te verkopen. Dit verzoek lijkt echter te streng om daadwerkelijk te worden uitgevoerd.

Verplichten om beter in te lichten

In ieder geval, als de aanklager zijn gelijk haalt, “zal de DMV Tesla verplichten de bestuurders beter in te lichten over de mogelijkheden van zijn ‘Autopilot’ en ‘Full Self Driving’-functies, met inbegrip van waarschuwingen over de beperkingen van deze functies, en om andere passende acties te ondernemen in het licht van de overtredingen.”

Tesla – dat hier nog niet publiekelijk is op ingegaan – heeft vijftien dagen de tijd om op de aanklacht te reageren voor de administratieve rechtbank, zo niet zal de DMV een verstekvonnis uitvaardigen.

Het dient opgemerkt dat de aanklacht enkel betrekking heeft op “reclame en marketing.” Tegelijkertijd voert de DMV een afzonderlijk veiligheidsonderzoek naar “de technologische mogelijkheden van de Tesla-voertuigen” om te bepalen of ze op de openbare weg kunnen worden gebruikt zonder een speciale vergunning.

(ns/lb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.