Deze autofabrikant heeft zijn verkoop op de Belgische markt met 370 procent zien stijgen

Deze autofabrikant heeft zijn verkoop op de Belgische markt met 370 procent zien stijgen
Getty Images

Eén autofabrikant heeft het afgelopen jaar zijn omzet in Europa fors zien stijgen. In België bijvoorbeeld steeg de verkoop met 370 procent.

In het nieuws: De autofabrikant MG doet gouden zaken in ons land.

  • In augustus van dit jaar steeg het aantal inschrijvingen van auto’s met 851,61 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2022, volgens cijfers van Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, waarover La Libre bericht.
  • Sinds het begin van het jaar zijn er 2.846 voertuigen van MG geregistreerd in België, een stijging met 370,41 procent.
    • Ter vergelijking: in 2021 reden er slechts 192 geregistreerde MG-wagens rond in ons land.
    • Dit is de op één na grootste stijging op de Belgische markt. Op de eerste plaats staat Tesla (+374,70 procent), met hogere volumes (10.937).
  • Tussen 2022 en 2023 steeg MG in de rangschikking van de best verkopende automerken in België van de 33e naar de 25ste plaats. Daarmee staat het automerk voor Porsche, Jeep en Alfa Romeo.
    • MG maakte zijn comeback op de Belgische markt in 2019.

Opgemerkt: Hoewel MG oorspronkelijk een bekende Britse autofabrikant was, werd het in 2006 onderdeel van de Chinese SAIC-groep.

Een doorslaand succes in heel Europa

MG wint niet alleen aan populariteit op de Belgische markt. Ook in de rest van Europa doet het automerk het bijzonder goed.

  • De verkoop steeg tijdens de eerste helft van het jaar met 128 procent in heel Europa, met 104.293 afgeleverde auto’s.
    • De autofabrikant heeft daarmee Mazda, Mini, Suzuki en Jeep ingehaald.
    • Ter vergelijking: Tesla zag de verkoopcijfers met 117 procent stijgen (185.238 geleverde exemplaren).
  • Het feit dat de autofabrikant zich, in tegenstelling tot Tesla, niet beperkt tot de elektrische markt heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de toenemende populariteit van MG.
    • De populairste versie van het ZS-model is een benzinemodel. De startprijs bedraagt 19.285 euro, veel betaalbaarder dan de elektrische versie, die 35.885 euro kost.
    • Een van zijn elektrische voertuigen, de MG4, is echter een groot succes en draagt bij aan de groeiende verkoop.

De verklaring: De uitstraling van het originele merk en de Chinese knowhow.

  • “MG gebruikt zowel de merkbekendheid in het Westen als het concurrentieklimaat van de Chinese markt in zijn voordeel,” verklaart Felipe Munoz, Global Analyst bij Jato Dynamics, in een analyse.
  • Maar meer dan dat, de kwaliteit lijkt er te zijn. “De aantrekkelijke, moderne en betaalbare elektrische auto’s zijn een goed voorbeeld van hoe Chinese fabrikanten de perceptie van hun producten kunnen veranderen,” vervolgt Munoz.
  • De fabrikant is ook aanwezig op de autobeurs IAA in Munchen. MG zet daarmee zijn Europese ambities in de verf, met name met zijn aanstaande nieuwe model, de Cyberster. Deze roadster, die vanaf 2024 verkrijgbaar zal zijn, doet denken aan zijn Britse roots en zal ongetwijfeld ook in Europa een doorslaand succes worden.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.