In de autofabriek Audi in Brussel is dinsdagochtend vervroegd tijdelijke werkloosheid ingevoerd na zware druk van het personeel. In heel Europa sluiten autofabrieken tijdelijk de deuren.
De Audi-arbeiders gaven maandag al aan niet meer te willen werken uit angst voor het coronavirus. De regeling voor tijdelijke werkloosheid, die woensdag zou ingaan, werd dinsdag vervroegd ingevoerd. Ook bij Volvo Trucks en Volvo Cars, beide in het Gentse, is de toestand enorm gespannen, zeggen de bonden.
William Van Erdeghem van vakbond ACV Metea. ‘In sommige fabrieken moet men met vier of vijf mensen op een vierkante meter werken. De mensen zijn ongerust. Het is onbegrijpelijk dat bedrijven het economische laten primeren op de gezondheid.’
Onderdelen
Volkswagen, de moedergroep van Audi, kondigde kort daarna aan dat ‘het grootste deel van zijn autofabrieken twee tot drie weken stilgelegd worden’. De Duitse groep volgt daarmee zijn sectorgenoten.
Onder meer de Franse autobouwer PSA Groupe – fabrikant van onder meer Peugeot, Citroën, Opel en Vauxhall – heeft aangekondigd zijn fabrieken in heel Europa tijdelijk stil te leggen.
Een gelijkaardige maatregel werd aangekondigd door onder meer Fiat Chrysler Automobiles en Ford Motor, die eveneens de Europese productie stilleggen. Ook Renault heeft gemeld zijn fabrieken in Frankrijk tijdelijk te sluiten, net zoals de productie-eenheid van Toyota in Mulhouse en Nissan in Spanje. Door de beslissing van Fiat Chrysler, PSA Group en Renault vallen vijfendertig productiesites stil.
Er is uiteraard de vrees voor een verspreiding van het coronavirus, sites worden ook stilgelegd omdat de bevoorrading met onderdelen in het gedrang dreigde te komen omdat ook bij de toeleveranciers de activiteit grotendeels is stilgevallen.
De luxemerken blijven evenmin gespaard. Maserati behoort tot de groep Fiat-Chrysler en heeft dan ook eveneens de productie opgeschort. Ferrari had wegens problemen met de bevoorrading eerder al een onderbreking aangekondigd.
Tewerkstelling
Door de aankondigingen valt een groot aantal Europeanen tijdelijk zonder werk. De autobouw vormt immers een belangrijke pijler van de Europese economie en arbeidsmarkt. De sector biedt bijna veertien miljoen mensen arbeid.