Autobouwer Ford gaat dealers in nieuwe Electric University opleiden

De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft de lancering van zijn Electric University aangekondigd. Het initiatief moet ervoor zorgen dat het netwerk dealers de nodige expertise en vaardigheden verwerft om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren. Het programma vormt een onderdeel van de omslag die Ford maakt en waarbij massaal op elektrische mobiliteit wordt ingezet.

De nieuwe academie krijgt zijn thuisbasis in de buurt van de hoofdzetel van Ford in Dearborn in de Amerikaanse staat Michigan.

Fundamentele transformatie

“De Electric University zal aan de verkopers van Ford een meerdaags educatief programma aanbieden”, merkt Tim Hovik, voorzitter van de National Dealer Council van Ford, op. “We moeten onze verkopers onderdompelen in de wereld van de elektrische mobiliteit.”

“De autosector maakt een fundamentele transformatie door. Alles wordt anders dan we ooit eerder hebben gedaan. De autosector stapt een compleet andere wereld in.”

Hovik werpt daabij op dat het idee voor de Electric University gedeeltelijk is geïnspireerd door de Bronco Off-Roadeo. “Dat zijn evenementen die op geregelde tijdstippen worden georganiseerd en waarbij de eigenaars van een Ford Bronco worden geleerd op welke manier ze hun voertuig op uiteenlopende types van terrein kunnen versturen”, verduidelijkt hij.

Het is nog niet duidelijk wanneer de Electric University met zijn activiteiten van start gaat. Het initiatief vormt echter een onderdeel van de strategie van Jim Farley, chief executive van Ford, om een grotere aandacht aan de training van de dealers te besteden. 

Productkennis

Nick Anderson, directeur van dealer Chuck Anderson Ford in Excelsior Springs (Missouri), benadrukte daarbij dat de hoeveelheid educatief materiaal die aan dealers wordt verspreid sterk is toegenomen sinds Jim Farley begin dit decennium de leiding over Ford overnam en waarbij een belangrijke focus op online training werd gelegd.

“Ford heeft echt goed werk geleverd door alle nieuwe informatie met online lessen of instructievideo’s naar zijn dealers te brengen”, beklemtoonde Anderson. “De toegang tot productkennis wordt daardoor toegankelijker dan ooit voordien.”

De Electric University vormt onderdeel van een programma met een waarde van 50 miljard dollar dat Ford heeft aangekondigd om de volgende vier jaar een grote overstap naar elektrische mobiliteit te maken. Volgend jaar al wil de Amerikaanse autobouwer 600.000 elektrische wagens verkopen.

(am)

Meer