Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
De Italiaanse autofabrikant Ferrari kan bij de autobestuurder wereldwijd op een grote interesse rekenen. Het orderboek van de constructeur vertoont een recordniveau en is dan ook al tot in de loop van volgend jaar gevuld. Dat heeft John Elkann, voorzitter van Ferrari, tijdens de jaarlijkse algemene vergadering voor aandeelhouders van het bedrijf gezegd.
Elkann stelde daarbij dat de twee nieuwste modellen van het Italiaanse bedrijf – de plugin-hybride 296 GTS en de Purosangue – de productportfolio van de constructeur een sterke injectie hebben bezorgd.
Waarom is dit belangrijk?
Ferrari heeft aangekondigd de volgende drie jaar in totaal vijftien nieuwe modellen op de markt te zullen introduceren. Dat nieuwe aanbod omvat ook de eerste volledig elektrische auto die de Italiaanse constructeur op de markt zal brengen. Volgens Ferrari-voorzitter John Elkann zal die wagen over twee jaar zijn debuut maken. Maar Ferrari blijft ook actief met synthetische brandstoffen, waardoor wagens met een verbrandingsmotor verder in de portfolio zullen worden behouden.
Dubbelcijferige groeicijfers: John Elkann betoogde dat Ferrari het voorbije jaar op het gebied van leveringen, inkomsten en winstgevendheid alle records brak.
“Die resultaten voldeden aan alle verwachtingen en overtroffen de eerdere prognoses”, betoogde Elkann tegenover de aandeelhouders van de Italiaanse autobouwer. “Op alle vlakken kon een dubbelcijferige groei worden gemeld.”
“De autosector bevindt zich op een kruispunt”, gaf Elkann nog aan, “De uitdagingen zijn talrijk, maar dat geldt eveneens voor de kansen.”
“We hebben een mogelijkheid om het leiderschap van Ferrari rond de technologieën voor de volgende generatie in het topsegment van de luxesector nog sterker te beklemtonen.”
In dat kader passen ook de plannen van Ferrari om de volgende drie jaar in totaal vijftien nieuwe modellen op de markt te brengen.
“Ferrari wil het meest innovatieve luxemerk van de wereld zijn”, merkte daarbij ook Benedetto Vigna, chief executive van de Italiaanse autobouwer, op.
“Die ambities vertalen zich in de introductie van een reeks nieuwe modellen, de instap in de elektrische mobiliteit en het streven om tegen eind dit decennium uitstootneutraal te kunnen opereren.”
“Bij die innovaties zal met een aantal geselecteerde partners worden samengewerkt”, vervolgde Vigna.
“Maar de productie van kerncomponenten zal, zoals Ferrari altijd heeft gedaan, in eigen huis blijven. Dat geldt onder meer voor de elektrische motor en het accupakket van de elektrische auto.”
Synthetische brandstoffen: Benedetto Vigna gaf daarbij echter ook aan dat Ferrari tevreden is dat de Europese Unie beslist heeft om voor wagens met synthetische brandstoffen (e-fuels) een uitzondering te maken op de plannen om de productie van auto’s met verbrandingsmotoren midden volgend decennium te verbieden.
“Verbrandingsmotoren hebben nog veel te bieden”, beklemtoonde de chief executive. “De invoering van synthetische brandstoffen zal de levensduur van de verbrandingsmotoren gevoelig verlengen, waarbij de uitstoot van koolstofdioxide sterk zal kunnen worden beperkt.”
De aandeelhouders stemden tijdens de vergadering tevens in met de beloning van 5 miljoen euro die over het voorbije jaar aan Benedetto Vigna werd toegewezen.
Dat pakket omvat voor de chief executive ook een bedrag van ongeveer 1 miljoen euro aan incentives op langere termijn.
Tevens werd beslist om een dividend van 1.810 euro per aandeel uit te keren. Dat vertegenwoordigde een stijging met 33 procent tegenover het jaar voordien. In totaal keert Ferrari over het voorbije jaar een dividend van 329 miljoen euro uit.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.