Autobouwer Aston Martin ziet verkopen sterk oplopen

De Britse autobouwer Aston Martin kan met tevredenheid op de eerste negen maanden van dit jaar terugkijken. De verwachtingen die voor dit jaar werden vooropgesteld, zullen dan ook kunnen worden gehaald. Dat heeft Tobias Moers, CEO van Aston Martin, gezegd in een commentaar bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de constructeur.

Aston Martin boekte tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar een omzet van 736,4 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 173 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De Britse constructeur slaagde er daarbij in om zijn verlies van 307,9 miljoen pond tot 188,6 miljoen pond terug te dringen.

De verkoop over de eerste negen maanden van het jaar steeg met 173 procent tot 4.250 exemplaren.

DBX

“De resultaten die werden geboekt bieden alle vertrouwen dat Aston Martin zijn plannen en doelstellingen op middellange termijn zal halen”, merkte Moers nog op. “Dit betekent dat we tegen het midden van dit decennium een verkoop van tienduizend exemplaren per jaar kunnen melden.”

“Daarbij wordt tevens gerekend op een jaaromzet van 2 miljard pond, gekoppeld aan een winst van 500 miljoen pond. Bovendien wil Aston Martin jaarlijks tussen 250 miljoen pond en 500 miljoen pond investeren in onderzoek en ontwikkeling. Dit jaar moet de eerste stap naar een verbeterde winstgevendheid opleveren.”

De verkopen werden vooral door het suv-model DBX getrokken. Het type vertegenwoordigde meer dan de helft van de totale afzet van de Britse constructeur. De leveringen gebeurden vooral aan klanten in de Verenigde Staten (34 procent) en Azië-Pacific (28 procent). In totaal hoopt Aston-Martin dit jaar zesduizend wagens te kunnen verkopen.

Valkyrie

Sinds zijn redding begin vorig jaar door de Canadese miljardair Lawrence Stroll hanteert de sportwagenbouwer een nieuwe strategie. Daarbij wordt vooral gemikt aan een productie à la carte. Daardoor kan de constructeur een voorraadopbouw vermijden, terwijl ook de prijs kan worden opgevoerd. Op die manier kan Aston Martin zich nog meer als een luxemerk positioneren.

Aston Martin kon nu ook melden met de productie van zijn supercar Valkyrie te zijn gestart. De eerste leveringen zouden de volgende weken al kunnen worden verwacht. De Valkyrie was vijf jaar geleden al aangekondigd, maar het project werd vervolgens met een reeks knelpunten geconfronteerd.

Aston Martin wil van de Valkyrie in totaal slechts honderdvijftig exemplaren bouwen. Aan elke wagen worden meer dan tweeduizend manuren besteed. Een klant zal voor een exemplaar minstens 3,5 miljoen euro moeten betalen.

(lb)

Meer