Auto-industrie zet zich schrap voor financiële gevolgen door Amerikaanse tariefverhogingen op geïmporteerde voertuigen


Key takeaways

  • Een tarief van 20 procent op de invoer van lichte voertuigen uit de EU en een tarief van 25 procent op de invoer uit Mexico en Canada kan resulteren in een daling tot 17 procent van de gecombineerde jaarlijkse EBITDA voor autofabrikanten.
  • OEM’s uit het topsegment zoals Volvo Cars en Jaguar Land Rover zijn bijzonder kwetsbaar omdat ze sterk afhankelijk zijn van Europese productie, terwijl BMW en Mercedes-Benz relatief minder kwetsbaar zijn.
  • De potentiële impact op de winst van de autofabrikanten zal naar verwachting aanzienlijk kleiner zijn dan de maximale blootstelling die door S&P Global wordt geschat.

De auto-industrie bereidt zich voor op mogelijke tariefverhogingen op geïmporteerde auto’s in de Verenigde Staten, een ontwikkeling die de financiële prestaties van zowel Europese als Amerikaanse autofabrikanten aanzienlijk zou kunnen beïnvloeden. S&P Global schat dat een tarief van 20 procent op de invoer van lichte voertuigen uit de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk, in combinatie met een tarief van 25 procent op de invoer uit Mexico en Canada, in het ergste geval kan leiden tot een daling van 17 procent van de gecombineerde jaarlijkse EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization) voor autofabrikanten.

OEM’s (Original Equipment Manufacturers) zoals Volvo Cars en Jaguar Land Rover zijn bijzonder kwetsbaar omdat ze sterk afhankelijk zijn van Europese productie. General Motors (GM) en Stellantis lopen ook aanzienlijke risico’s vanwege hun grote assemblageactiviteiten in Mexico en, in mindere mate, Canada. BMW en Mercedes-Benz zijn daarentegen relatief minder kwetsbaar.

Invloed op de winst

Hoewel de volledige gevolgen van deze tarieven onzeker blijven, wordt verwacht dat OEM’s verschillende strategieën zullen implementeren om de potentiële kostenstijging te beheersen. Deze maatregelen, in combinatie met de strengere CO2-regelgeving in Europa vanaf 2025 en de toegenomen druk op de winst door de intensievere concurrentie in China en Europa, kunnen het risico op verlagingen van de kredietwaardigheid van autofabrikanten verhogen.

Het potentiële effect op de winst van autofabrikanten zal naar verwachting aanzienlijk kleiner zijn dan de maximale blootstelling die door S&P Global wordt geschat. Toyota Motor Corp. en Hyundai Motor Co. (Hyundai-Kia) worden ook genoemd als bedrijven die mogelijk worden getroffen door deze tarieven, hoewel de reikwijdte, omvang en timing van eventuele nieuwe tarieven onduidelijk blijven.

Blootstelling van autofabrikanten

Deze mogelijke tarieven maken deel uit van een bredere herziening van het handelsbeleid, waaronder de Inflation Reduction Act en de vrijhandelsovereenkomst met Mexico en Canada, die medio 2026 moet worden herzien. Op 25 november 2024 kondigde voormalig president Trump zijn voornemen aan om een tarief van 25 procent te heffen op import uit Canada en Mexico, een stap die de auto-industrie verder negatief zou kunnen beïnvloeden.

Autofabrikanten zijn ingedeeld in drie groepen op basis van het maximale EBITDA-aandeel dat gevaar loopt door deze voorgestelde tarieven. Autofabrikanten die een risico lopen van minder dan of 10 procent zijn onder andere BMW, Ford Motor Co, Mercedes-Benz Group AG en Hyundai-Kia. Volkswagen AG en Toyota vallen in de risicocategorie van 10 procent tot 20 procent, terwijl GM, Stellantis N.V., Volvo Car AB en Jaguar Land Rover Automotive PLC een risico lopen van meer dan 20 procent.

Invloed op kredietratings

De mogelijke impact van deze tarieven op kredietratings hangt af van de huidige kredietruimte van elk bedrijf en de effectiviteit van hun risicobeperkende strategieën. Het effect van hogere tarieven op zichzelf zal naar verwachting echter niet voldoende zijn om een downgrade te veroorzaken, vanwege de tegenmaatregelen die OEM’s waarschijnlijk zullen nemen.

Toyota en Hyundai-Kia zullen naar verwachting in 2025 tot de grootste importeurs van afgewerkte lichte voertuigen in de VS blijven behoren, met importvolumes die naar verwachting meer dan 10 procent van hun wereldwijde verkoop zullen bedragen. De blootstelling van Stellantis aan Europese import is relatief laag, maar zou worden beïnvloed door invoerrechten op Mexicaanse en Canadese importproducten. De blootstelling van Volkswagen komt voornamelijk voort uit de premium Audi en Porsche modellen, terwijl BMW en Mercedes relatief lage tariefblootstellingen hebben.

In de VS gevestigde autofabrikanten

De Amerikaanse autofabrikanten Ford en GM hebben aanzienlijke productiefaciliteiten in Mexico, waar ze profiteren van lagere arbeidskosten en gunstige handelsovereenkomsten. Deze tarieven kunnen mogelijk ongeveer 17 procent van de EBITDA van getroffen Europese en Amerikaanse autofabrikanten in gevaar brengen, waarbij Volvo Cars en JLR op korte termijn een risico van meer dan 20 procent voor hun EBITDA lopen. Daarentegen zou de EBITDA van BMW en Mercedes op of onder de 10 procent uitkomen. Terwijl potentiële tarieven op import uit de EU verwaarloosbare gevolgen hebben voor Amerikaanse autofabrikanten, is er een aanzienlijk risico verbonden aan import uit Mexico en Canada. Voor Ford zijn de uit Europa geïmporteerde modellen goed voor minder voertuigvolume in de VS in vergelijking met hun grotere vrachtwagens en SUV’s. GM heeft de Europese markt in 2017 verlaten en het hogere percentage van de EBITDA dat risico loopt voor Ford en GM komt voornamelijk voort uit hun productieactiviteiten in Mexico.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.