Elektrische auto’s zullen binnen afzienbare tijd kunnen worden uitgerust met batterijen die een afstand van 2.000 kilometer kunnen overbruggen. Dat zegt het Chinees-Australische bedrijf Brighsun New Energy. De onderneming heeft daarvoor een batterij ontwikkeld op basis van lithium en zwavel (Li-S).
De technologie zou krachtig genoeg zijn om een smartphone gedurende een week operationeel te houden. Een versie voor elektrische wagens zou het mogelijk maken om met één oplaadbeurt een afstand van 2.000 kilometer af te leggen.
Nadelen
De batterij-industrie werkt aan verschillende oplossingen om elektrische voertuigen op te laden. Daarbij wordt van uiteenlopende combinaties gebruik gemaakt. Lithium wordt daarbij onder meer gekoppeld aan ijzerfosfaat of kobaltoxide. Andere toepassingen doen beroep op een combinatie van nikkel, mangaan en kobalt.
‘De huidige batterijsystemen vertonen vaak echter nog altijd een aantal nadelen,’ zeggen experts. ‘Enerzijds moet rekening worden gehouden met de hoge kosten voor grondstoffen, terwijl dikwijls ook van een relatief lage energiedichtheid sprake is en de recyclage voor een aanzienlijke vervuiling zorgt.’
‘Het concept van Brighsun biedt echter een hoge energiedichtheid, gekoppeld aan lage grondstofkosten,’ zeggen de analisten. ‘Dat kan een belangrijke doorbraak betekenen op de markt van de elektrische voertuigen. Het systeem kan bovendien ook ingezet worden voor de opslag van energie in de spoorwegsector, de scheepvaart en luchtvaart. Maar ook in andere industrieën zijn de voordelen duidelijk.’
In de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en China hebben bedrijven al batterijen op basis van lithium en zwavel ontwikkeld. Vaak blijven echter nog een aantal belangrijke uitdagingen, zoals een relatief korte levenscyclus en langere oplaadtijden.
Proefproductie
‘Deze problemen vormen grote obstakels om de technologie in de wereldwijde autosector toe te passen,’ aldus de analisten. ‘Brighsun heeft op deze problemen echter een aantal antwoorden gevonden. Dat maakt de weg vrij voor de inzet van lithium-zwavel in elektrische voertuigen.
‘Australië beschikt over omvangrijke voorraden grondstoffen voor de batterij,’ zeggen de analisten nog. ‘De productiekosten zouden dan ook minder dan 60 euro bedragen voor één kilowattuur. Daarmee is de technologie beduidend goedkoper dan de conventionele lithium-ionbatterijen.
Brighsun voert momenteel met potentiële investeerders gesprekken over de opstart van een grootschalige proefproductie. Het bedrijf wijst er daarbij op dat de nieuwe technologie drastisch verbeterde reisprestraties levert, gekoppeld aan een langere levensduur en lagere kosten.