Audi spuit mist rond productie elektrische auto’s: fabriek in Brussel moet komst Q4 afblazen

Audi spuit mist rond productie elektrische auto’s: fabriek in Brussel moet komst Q4 afblazen
Audi – Getty Images

Het lijkt erop dat de zustermerken Volkswagen en Audi hun ambities op het vlak van elektrische auto’s neerwaarts moeten bijstellen, omdat de vraag tegenvalt. Dat is althans op te maken uit de recente productiebeslissingen, die nadelig uitvallen voor Audi Brussels.

In het nieuws: De directie van Audi kwam maandagochtend met slecht nieuws naar de bijzondere ondernemingsraad die bijeengeroepen werd in de fabriek te Vorst (Brussel). Ondanks de recente beloften krijgt de Brusselse fabriek dan toch geen tweede model.

  • Audi Brussels (3.000 vaste werknemers en 500 tijdelijken) bouwt de Q8 e-tron en zou volgens de eerder aangekondigde planning vanaf begin november ook de elektrische Q4 bouwen, als aanvulling op de productie in het Oost-Duitse Zwickau.
  • Maar daar trekt Audi nu een streep door: de opstart van de Q4 in Brussel wordt “on hold gezet”, zo deelde de directie mee.
  • Op korte termijn is er weinig impact, omdat de productie van de Q8 doorgaat. Maar dé vraag die de fabriek bezighoudt: is dit uitstel of afstel voor de Q4? De onrust in Vorst is zo groot, dat het tot stakingen kwam.

Overaanbod?

Het bredere plaatje: De groep VW schuift met zijn productievolumes voor elektrische auto’s.

  • Vorige maand raakte nog bekend dat VW ook de productieverwachtingen voor zijn modelfabriek voor elektrische auto’s in Zwickau terugschroefde. Die fabriek maakte onder meer de ID.3, ID.4 en ID.5, maar dus ook de bewuste Q4 van zustermerk Audi.
  • De officiële uitleg toen was dat een deel van de ID.3-productie aan Wolfsburg toegewezen ging worden en een deel van de Q4-volumes aan Audi Brussels. Maar dat blijkt nu niet te kloppen.
  • Het warrige beleid voedt de vrees bij de vakbonden dat de te grote vraag naar Q4’s, die geleid heeft tot een aanwijzing van Vorst als extra fabriek, intussen misschien is omgeslagen naar een overaanbod, waardoor er helemaal geen bijkomende productie meer nodig is.
  • Volkswagen hekelde eerder de afbouw van subsidies voor e-auto’s in verscheidene Europese landen, en in het bijzonder de Duitse subsidie voor bedrijfswagens.

(nd)


Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.