Het overleg tussen directie en werknemers bij Audi Brussels woensdagmiddag is ontaard in blokkades en rellen. Nu de fabriek in Vorst failliet is verklaard, moet er een sociaal plan komen. Maar dat loopt niet van een leien dakje.
Key takeaways
- Bij Audi Brussels ontstonden rellen omdat werknemers ontevreden zijn met de ontslagregeling.
- Door schermutselingen en blokkades raakte een vakbondsafgevaardigde lichtgewond.
- De vakbonden hopen op een royale ontslagpremie omdat Audi nog steeds winstgevend is.
In het nieuws: Blokkades en in brand gestoken autobanden bij Audi Brussels in Vorst.
- Nu Audi Brussels definitief sluit eind februari 2025, moet er een plan komen voor de bijna 3.000 werknemers van de autofabrikant. De onderhandelingen daarvoor begonnen woensdagmiddag. Enkele honderden werknemers kwamen kijken om de onderhandelingen te volgen. De productie van auto’s ligt ondertussen stil door een actie van de onderaannemers.
- In de late namiddag blokkeerde een deel van de werknemers de vergaderzaal, uit onvrede over het plan dat op tafel ligt. Daardoor konden de directie en vakbonden moeilijk vertrekken. Ook de straat waar de fabriek aan ligt, werd gebarricadeerd.
- Persagentschap Belga weet dat het personeel twee jaarlonen eist als vergoeding. Normaal was de productie verzekerd tot 2027.
- Toen de politie arriveerde om de wegversperringen op te ruimen, werd het kalmer. Niettemin is er een vakbondslid gewond geraakt, weet De Tijd. Die persoon werd naar het ziekenhuis gebracht.
- “Het gaat om een syndicaal afgevaardigde die een slag op zijn hoofd kreeg toen hij naar buiten ging. Hij raakte daarbij lichtgewond”, verklaart de politie tegenover VRT NWS.
Gevolgd: Ondertussen werkte de directie van Audi Brussels een plan uit.
- De directie legde een week geleden al regelingen op tafel voor ontslagpremies en brugpensioenplannen. De vakbonden noemden dat “een basis om echte gesprekken op te starten”.
- Echter hopen de bonden wel dat de directie met stevigere ontslagpremies komt. Audi is namelijk nog steeds winstgevend, redeneren zij. Audi zelf werpt op dat het helemaal niet zo goed gaat: moedergroep Volkswagen zit in Duitsland in slechte papieren en wil daar grootschalige herstructureringen doorvoeren.
- De vrees van Volkswagen en Audi is dat als de werknemers in Vorst riante vertrekpremies krijgen, dit mogelijk een precedent schept voor Duitsland. Volkswagen heeft geen zin dat Duitse arbeiders ook een grote ontslagpremie krijgen.
Uitgezoomd: De reden waarom het zo slecht gaat met Volkswagen Group is omdat de autobouwer te laat op de trein van de elektrische auto is gesprongen. Het kan de concurrentie met de goedkope Chinese EV’s niet aan. Het voornemen om in Vorst de nieuwe Q8 e-tron te bouwen, hielp daar niet bij.