Artificiële intelligentie (AI) veroorzaakt een revolutie in de reclame-industrie, met virtuele influencers die menselijke content creators uitdagen in de steeds groeiende digitale markt.
Artificiële intelligentie (AI) veroorzaakt een revolutie in de reclame-industrie

Waarom is dit belangrijk?
Deze ontwikkeling markeert een belangrijke verschuiving in zowel de reclamesector als de bredere economie van contentcreatie. AI-gedreven virtual influencers bieden een kosteneffectief alternatief voor traditionele menselijke influencers, wat een aanzienlijke impact kan hebben op marketingstrategieën en de toekomst van digitale advertenties.In het nieuws. Reclamegiganten zoals Amazon, Google en Meta stimuleren het gebruik van AI voor het genereren van reclameteksten en beelden.
- Virtuele influencers worden steeds populairder in de contentcreatie-industrie waarvan de waarde op $21 miljard wordt geschat.
- Digitale karakters hebben aangetoond dat ze effectief reclameboodschappen kunnen overbrengen, zoals blijkt uit een case study van Meta.
- Hun opkomst heeft de inkomsten van menselijke influencers gekannibaliseerd. Maar de mensen achter de hyperrealistische AI-creaties beweren dat ze slechts een overspannen markt verstoren.
- “We werden verrast door de torenhoge tarieven die influencers tegenwoordig vragen. Dat zette ons aan het denken, ‘Wat als we gewoon onze eigen influencer creëren?'”, zegt Diana Núñez, medeoprichter van het in Barcelona gevestigde bureau The Clueless, dat Aitana 👇 creëerde, in de Financial Times.

Lagere kosten en hogere herinneringswaarde
Zoom in. Virtuele influencers zoals Aitana bieden economische voordelen, zoals lagere kosten en hogere herinneringswaarde van advertenties.
- De verschijning van deze AI-personages varieert van cartoonachtige figuren tot hyperrealistische beelden die bijna niet van echte mensen te onderscheiden zijn.
- Een reclamecampagne van H&M met Kuki, een virtuele influencer en “always-on AI” chatbot gemaakt door een bedrijf genaamd ICONIQ AI, resulteerde in een “toename in advertentieherinnering” – mensen die zich herinneren een advertentie voor een bepaald merk te hebben gezien – met een factor 11.
Zoom out. De opkomst van virtuele influencers stelt vragen over de authenticiteit en de rol van AI in creatieve industrieën.
- Online adverteren draait op statistieken, die invloed meten in de scherpst mogelijke details.
- Als de inzet van een goedkope AI-gegenereerde woordvoerder in een advertentie meetbaar betere resultaten oplevert, zullen merken dat absoluut doen, totdat ze de norm worden of de nieuwigheid eraf is.