Het Saoedische concern Aramco zal mogelijk een aandeel nemen in het bedrijf dat autobouwer Renault rond de productie van auto’s met verbrandingsmotoren van zijn andere activiteiten wil afsplitsen. Ook de Chinese autobouwer Geely Automobile Holdings zou interesse hebben om een belang in de nieuwe entiteit te verwerven. Dat hebben een aantal bronnen gemeld.
Renault wil zich in de toekomst toespitsen op de ontwikkeling van elektrische wagens. De thermische activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren zullen daarom in een afzonderlijke onderneming worden afgesplitst.
Beursgang
De Japanse autobouwer Nissan, het zusterbedrijf van Renault, zou daarentegen geen plannen hebben om een aandeel in de afgesplitste onderneming te nemen. De Franse overheid zou bij de activiteiten rond de elektrische mobiliteit een belangrijke aandeelhouder blijven.
In de afgesplitste eenheid rond verbrandingsmotoren en hybride toepassingen zou de Franse staat daarentegen slechts een beperkt minderheidsbelang houden.
Renault maakte eerder dit jaar bekend dat het bedrijf zijn thermische en elektrische activiteiten zou scheiden. De operatie diende volgens Luca de Meo, topman van Renault, de efficiënte en operationele prestaties van de divisies te versterken.
Het aantrekken van partners voor de thermische activiteiten zou daarbij de nodige financiële middelen moeten aanbrengen om de ontwikkeling van een elektrische vloot, die met aanzienlijke investeringen gepaard gaat, te ondersteunen.
Renault gaf bij de aankondiging van de opsplitsing aan dat de groep in ieder geval de controle over beide structuren zou behouden. Toch zou de elektrische entiteit tijdens de tweede helft van volgend jaar een beursnotering kunnen krijgen. Die operatie zou Renault moeten toelaten een samenwerking op te zetten met een aantal partners die in elektrische mobiliteit zijn gespecialiseerd.
Vakbond
Met een instap in Renault zou Aramco zijn activiteiten verder kunnen diversifiëren. Het bedrijf, gecontroleerd door de Saoedische overheid, wil immers zijn afhankelijkheid van de productie van fossiele brandstoffen gevoelig verminderen.
Eerder dit jaar raakte bekend dat Aramco samen met autobouwer Hyundai een samenwerking zou opzetten voor de ontwikkeling van synthetische brandstoffen, die de ecologische voetafdruk van automotoren sterk zou moeten terugdringen.
Geely, tevens eigenaar van de Zweedse autobouwer Volvo, heeft al een band met Renault. In mei nam Geely immers een belang van 34 procent in het kapitaal van de Zuid-Koreaanse dochteronderneming van de Franse constructeur.
De Franse Confédération Générale du Travail (CGT) laat echter grote bezwaren optekenen tegen de mogelijke opsplitsing die Renault voor ogen heeft. De vakbond maakt daarbij gewag van een rampzalige ontmanteling van het bedrijf.
Opgemerkt wordt dat de opdeling van de autobouwer zware gevolgen zal hebben voor de industriële activiteit, maar ook een negatieve impact zal hebben op onderzoek en ontwikkeling. “Dat geldt niet alleen voor Renault, maar ook voor de hele Franse autosector”, beklemtoonden woordvoerders van de vakbond.
“Renault moet een coherent bedrijf blijven dat alle functies van een autofabrikant – zowel thermisch als hybride en elektrisch – in handen houdt”, benadrukten de woordvoerders nog. “De Franse regering mag de controle over de autoproductie niet loslaten en moet zich krachtig verzetten tegen elk verlies van autonomie en onafhankelijkheid waarmee Renault mogelijk zou worden geconfronteerd.”
(ns)