De Apple Vision Pro is een revolutie… maar heeft die echt nut?

Gisteravond heeft Apple geantwoord op de gebeden van velen en de lancering van zijn eerste augmented reality-bril officieel gemaakt. Een echte revolutie voor het bedrijf uit Cupertino en voor de AR-headsetmarkt, maar wat is het nut ervan?

Het erfgoed van Tim Cook

De officiële introductie van de Apple Vision Pro is historisch voor het bedrijf met de appel, omdat het een compleet nieuwe productlijn introduceert. Dit is niet meer gebeurd sinds de Apple Watch in 2014. Hoewel het bedrijf onder het leiderschap van Tim Cook verschillende nieuwe productlijnen heeft gelanceerd, zou deze headset weleens het product kunnen zijn dat zijn bewind en nalatenschap voor het nageslacht zal markeren.

  • De Vision Pro werd immers aangekondigd als een keerpunt in de geschiedenis van Apple, vergelijkbaar met de iPhone onder leiding van Steve Jobs. Een apparaat dat zowel radicaal als innovatief is.

Een solide eerste stap

De beloften van de Apple Vision Pro zijn talrijk. De headset wordt zowel als een werk- als een entertainmentinstrument verkocht en gepresenteerd als een “ruimtelijke computer” die de manier waarop mensen kantoorwerk doen en zich vermaken, zal revolutioneren.

  • Volgens de presentatie van Apple is het apparaat een krachtig monster dat verschillende toepassingen tot leven kan brengen in de echte wereld en de gebruiker kan onderdompelen in een virtuele wereld dankzij schermen die de kijkrichting van de drager volgen en luidsprekers.
  • Tot zover niets echt revolutionairs, aangezien verschillende andere techreuzen al geruime tijd vergelijkbare ervaringen bieden.
    • Maar de headset van Apple lijkt verder ontwikkeld dan de eerste pogingen van Google, Microsoft of Meta, mede omdat het bedrijf met de appel lang heeft gewacht voordat het zich erin stortte.
  • Hoewel we natuurlijk moeten wachten op de resultaten van de eerste tests, maakt de Vision Pro indruk. Het ontwerp toont aandacht voor ergonomie, met onder andere de mogelijkheid om de achterste band aan te passen en verschillende verwisselbare banden en schermafdekkingen om zich aan te passen aan verschillende gezichten.
  • Voeg daarbij de diverse mogelijke toepassingen van de headset, die volgens de presentatie van Apple de moeite waard zijn. Het bedrijf uit Cupertino beweerde zelfs dat de Vision Pro bedoeld is om de Mac te vervangen. Een ambitieuze visie die ook laat zien dat Apple al aan de toekomst en de volgende evoluties van zijn headset denkt.
    • We kunnen ons trouwens afvragen of de Vision Pro niet nog extra functionaliteiten zal krijgen voordat deze naar verwachting begin 2024 wordt uitgebracht.

Een mooi product waarvan het nut nog moet worden bewezen

De Vision Pro is echt opwindend, vooral voor technofielen, maar heeft het echt een toekomst? Want los van de technologische aspecten neemt Apple een risico met zijn apparaat. Zal het in staat zijn om zijn publiek te vinden? Kan het mensen verleiden buiten de nichemarkt waarin virtual reality en augmented reality headsets lijken te zijn veroordeeld?

  • De Vision Pro is bedoeld voor professioneel gebruik, zoals Apple heeft gedemonstreerd. Gepresenteerd als de toekomstige vervanger van de Mac, stelt de headset gebruikers in staat om met verschillende kantoortoepassingen te interageren met behulp van stem, ogen, gebaren, maar ook een Bluetooth-toetsenbord en -trackpad. 
  • Hoewel de demonstratie indrukwekkend is, is de vraag wie bereid zou zijn om de hele dag met een headset op hun ogen te werken in plaats van hun traditionele werktool, een pc, te gebruiken. Naast het ongemak van het langdurig dragen van een dergelijk apparaat, zal het gebruik van de Vision Pro onvermijdelijk leiden tot isolatie, zelfs als het de ogen van de drager weergeeft. 

Wat betreft entertainment, geldt hetzelfde: waarom zou je jezelf zo isoleren om een ​​film of serie te kijken in plaats van dat moment te delen met anderen? Natuurlijk kan de headset in bepaalde gevallen handig zijn, bijvoorbeeld om de persoon naast je niet wakker te maken, maar toch.

Ervaringen speciaal ontwikkeld voor hoofdtelefoons

  • De Vision Pro kan zich echter onderscheiden door verrijkte en virtuele ervaringen, vooral met videogames. Net zoals Meta doet met de Quest 2, stelt de Apple-headset spelers in staat om dieper in de game-ervaring te duiken en deel uit te maken van het avontuur. Het is echter wel belangrijk dat de games compatibel zijn.
    • In dit verband heeft Cupertino beloofd dat er op de dag van de lancering van de headset meer dan honderd Apple Arcade-games compatibel zullen zijn.
  • En dat is misschien wel het knelpunt: om de Vision Pro echt revolutionair te laten zijn voor de gemiddelde persoon, moeten er speciaal voor dit gebruik ontworpen ervaringen worden aangeboden.
    • In dit opzicht heeft Apple een partnerschap gesloten met Disney+ om een 3D-ervaring van hun platform aan te bieden aan Vision Pro-gebruikers (zie de tweet hieronder). 
  • Het toevoegen van specifieke functies voor entertainmentmedia zal waarschijnlijk bepalend zijn om te voorkomen dat de Apple-headset een totale flop wordt voor 3.499 dollar.

Er zijn nog andere uitdagingen

Naast de vraag naar de bruikbaarheid van een dergelijk product is er ook de vraag wie bereid zal zijn 3.499 dollar te betalen voor een augmented reality headset. Ja, de prijs zal voor velen een obstakel vormen.

Maar het overtuigen van consumenten van de meerwaarde van het apparaat zal niet de enige uitdaging zijn voor Apple. Het bedrijf uit Cupertino zal ook ontwikkelaars en uitgevers moeten overtuigen dat hun augmented reality headset de toekomst is. Anders kan de ervaring die de Vision Pro biedt beperkt worden.

  • Daarom heeft Apple waarschijnlijk zijn product zo vroeg gepresenteerd in vergelijking met de releasedatum. 
  • Het bedrijf uit Cupertino wil waarschijnlijk een comfortabele speelruimte hebben om ontwikkelaars te overtuigen en hen in staat te stellen aangepaste ervaringen te bieden die consumenten aantrekken.

Het vermelden waard: de reacties tot nu toe zijn verdeeld. Sommigen erkennen de technische kwaliteiten van het apparaat, terwijl anderen zich afvragen waarvoor de headset nuttig zal zijn. Bovendien heeft de waardering van Apple de voorspelde 3.000 miljard dollar niet bereikt. Dit is het bewijs dat investeerders verdeeld zijn.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.