De bril moet de gebruiker in staat stellen om zich onder te dompelen in een virtuele wereld, of een virtuele laag over de echte wereld te leggen. Het toestel zal verkocht worden voor zo’n 3.000 dollar.
Apple stelt vandaag nieuwe Virtual en Augmented Reality bril voor

Waarom is dit belangrijk?
Na zeven jaar in ontwikkeling te zijn, wordt de ‘Mixed Reality’-bril aan de wereld voorgesteld. Voor bepaalde sectoren, zoals geneeskunde, kan die veel kosten besparen.- De presentatie gebeurt ‘live’, maar zal in de vorm van een video gebeuren. Tim Cook, de CEO van Apple, is op dat vlak minder avontuurlijk dan zijn voorganger Steve Jobs. Zo is men er ook zeker van dat technische akkefietjes niet voor gênante vertoningen zorgen.
- Het product zal – voorlopig – voornamelijk nuttig blijken in bepaalde sectoren. Zo wordt gedacht aan opleidingen in de chirurgie, luchtvaart, softwareontwikkeling en gamen.
- Er wordt verwacht dat de bril pas later in 2023, wanneer het nieuwe boekjaar van Apple van start gaat, te koop zal zijn.
Aan de kassa
- Met een prijs van 3.000 dollar is de bril meteen bijna 1.000 dollar duurder dan de duurste iPhone en het tweede duurste product in de Apple-catalogus. Enkel de Mac Pro desktop (5.999 dollar) is duurder.
- Ter vergelijking: de VR-bril van concurrent Meta, het bedrijf boven Facebook, kost slechts zo’n 300 dollar. Het iets geavanceerdere model gaat voor zo’n 1.000 dollar over de toonbank.
- Apple wordt nu gewaardeerd op 2,85 biljoen dollar. Als de productvoorstelling succesvol blijkt, kan het de aandelenkoers voortstuwen naar een nieuwe piekwaarde op de beurs. Met een stijging van 5 procent tikt het bedrijf de 3 biljoen dollar aan, de piek van januari 2022. Dit jaar steeg de beurswaarde van Apple al met 45 procent.