Apple (opnieuw) in de clinch met app-ontwikkelaars

Behalve de coronacrisis wordt de jaarlijkse Worldwide Developers Conference deze editie ontsierd door geruzie tussen organisator Apple en externe ontwikkelaars van applicaties.

Waarover gaat het? Elk jaar organiseert iPhone-maker Apple de Worldwide Developers Conference. Het lijkt een beetje op een rockconcert, waarvoor mensen tickets met een kostprijs van 1.600 dollar neertellen. Tijdens het evenement – dat door de coronacrisis live uitgezonden wordt – ontdekken externe ontwikkelaars alle nieuwigheden, zoals software-updates en mogelijke nieuwe producten die Apple zal aanbieden.

Het nieuws? De online conferentie start maandagavond, maar het lijkt erop dat een ander thema de bovenhand zal nemen. Ontwikkelaars hekelen het feit dat Apple een monopoliepositie bekleedt en dus zomaar een commissie van 30 procent kan opleggen wanneer applicaties aangekocht worden via de App Store. De ontwikkelaars zien daarmee hun eigen inkomsten teruglopen.

De details? De woede bij ontwikkelaars over Apple is absoluut niet nieuw.

  • Toen Apple de commissie van 30 procent in 2011 instelde, reageerden bepaalde bedrijven al furieus. De in datzelfde jaar overleden mede-oprichter van Apple, Steve Jobs, was niet echt onder de indruk. ‘We hadden geen beleid en nu wel. (…) Ik voel me niet schuldig’, zei hij in een interne e-mail over een app-ontwikkelaar die over de kop ging, als gevolg van de nieuwe ‘draconische’ regels.
  • Vorige week kwam de Europese Commissie naar buiten met de mededeling dat de concurrentiewaakhond onderzoeken geopend heeft naar de App Store en Apple Pay, wegens mogelijke schendingen van de concurrentieregels. Initiatiefnemers waren muziekstreamingdienst Spotify en een verkoper van e-books. Die noemt de Commissie niet bij naam, maar volgens de krant Financial Times gaat het om Kobo.
  • Daarna volgde een akkefietje tussen e-maildienst Hey en Apple. Die laatste dreigde ermee om Hey van het platform te gooien, omdat Hey de mogelijkheid niet aanbiedt om in de applicatie aankopen te regelen. De e-maildienst verwijst gebruikers door naar haar eigen website, waardoor Apple geen graantje kan meepikken. Een directeur van ontwikkelaar Basecamp, dat Hey in de markt zette, trok op Twitter fel van leer tegen Apple.

De essentie? Hoewel de kwestie rond Hey volgens interne bronnen bij Apple afgehandeld is, blijft de ‘Apple-taks’ het bedrijf achtervolgen. Al zijn er ook een aantal tegenstemmen onder de ontwikkelaars die Apple verdedigen. ‘We krijgen trafiek door de App Store. Het werkt naadloos, met één klik’, zegt de oprichter van een fitnessplatform die de commissie als marketingkosten omschrijft in de Britse zakenkrant Financial Times.

Meer