‘Ontworpen door Apple, geen bank’, is de slogan van Apple Card, de kredietkaart die de technologiereus in de VS lanceert. Niet zo fijn voor Wall Street-bank Goldman Sachs, die 300 miljoen dollar en duizenden werknemers vrijmaakte voor het project.
De Apple Card kwam in augustus op de Amerikaanse markt. Het gaat om veel meer dan zomaar een luxueuze kredietkaart. Er zijn via de iPhone ook een heleboel mobiele financiële diensten aan gekoppeld, zoals betaaloverzichten en hulp bij budgetbeheer,
Apple ging in zee met Goldman Sachs, dat vooral bekend is als zakenbank, om de kaart te ontwikkelen. Goldman wil met zijn jonge dochterbank Marcus de particuliere markt voor kredieten aanboren en zag in de samenwerking met Apple de ideale manier om de vinger aan de pols te krijgen van de Amerikaanse consument.
300 miljoen dollar
De bankiers spaarden kosten noch moeite, zo blijkt uit een reconstructie door de Wall Street Journal. Goldman liet duizenden ontwikkelaars en financiële experten op het project werken. Geschatte kostprijs van de ontwikkelingsfase: 300 miljoen dollar. Andere plannen voor Marcus moesten wijken.
Ondanks al die inspanningen, wordt Goldman Sachs maar terloops vermeld in de communicatie naar het grote publiek. Het werd helemaal pijnlijk bij de lancering in augustus. Toplui van Marcus mochten niet binnen in de New Yorkse controlekamer die Apple speciaal voor de lancering opgezet had.
Of hoe Goldman Sachs het vuile werk opknapte, maar Apple met de pluimen ging lopen.