Apple werkt momenteel aan een zoekmachine die het vuur aan de schenen van concurrent Google Search moet leggen. Op dit moment gebruikt Apple zelf Google Search als standaard voor haar smartphones.
Het is u wellicht nog niet opgevallen, maar Apple heeft een verandering in haar zoekfunctie doorgevoerd bij de overschakeling naar iOS14. Als u nu zoekt op het startscherm van uw iPhone, krijgt u de zoekresultaten van Apple, niet die van Google Search. Het toont dat het bedrijf uit Silicon Valley zich klaarzet om de concurrentie met de onderneming van Sundar Pichai aan te gaan.
Monopolie
Opvallend genoeg betaalt Alphabet, het moederbedrijf van Google, al jarenlang ettelijke miljoenen tot miljarden dollars aan Apple. Dat geld koopt Google de positie van standaard-zoekmachine bij de iPhones. Net dit punt is in een rechtszaak tegen Google nu ook het centrale argument. Google zou een monopolie-positie hebben en door ook de Apple-klanten te bedienen, lijkt dat ook de bedoeling.
Als de rechtbank beslist om dat contract te verbreken, zit Apple met zijn eigen zoekfunctie alvast ingedekt. Maar het lijkt erop dat ze in Palo Alto al even zitten te vlassen op een eigen Google Search.
De Apple Search-strategie
Zo kaapte Apple John Giannandrea, het hoofd van Google Search, twee jaar geleden al weg bij de concurrentie. De man zou er zogezegd Siri gaan verbeteren, maar brengt natuurlijk al zijn kennis over ’s werelds grootste zoekmachine mee.
Apple maakt er ook geen geheim van dat een zoekrobot nog steeds tot de opties behoort. Al jarenlang verschijnen er vacatures die op zoek gaan naar ingenieurs die de ambitie hebben om een ‘innovatieve zoekmachine op te starten’.
Maar ook websites beginnen bezoek te krijgen van Apple. Het grootste argument tegen het oprichten van een concurrentiële zoekmachine voor Google, is natuurlijk dat Google jaren voorloopt en dat er veel servercapaciteit, geld en tijd nodig is om die ervaring in te halen.
Alles in het eigen ecosysteem
Geld heeft Apple alvast genoeg, en geduld ook. Het bedrijf van Tim Cook heeft jaren ervaring met trage druk. Apple gelooft sterk in een interne samenhang van de producten. Het heeft dan ook bijna alle software en -hardware in handen voor alle eigen producten. Enkel sommige hardware wordt extern gemaakt, en de apps natuurlijk. Die laatste moeten buigen voor de ijzeren wil van de App Store. Maar het verplicht gebruikers om binnen het ecosysteem van Apple te blijven. Het is een winnende strategie gebleken en dus is er bijna geen reden om het niet te proberen met een zoekmachine.
En dus zien steeds meer sites de AppleBot, dat is een websitecrawler die Apple al even in de ijskast had staan, in hun trafiek verschijnen. Ook dat toont dat een zoekmachine in de maak is. ‘Om een behoorlijke zoekmachine uit de grond te stampen, moet Apple een database samenstellen die toch zeker 20 tot 50 miljard pagina’s bevat’, zegt Sridhar Ramaswamy, het voormalige hoofd van advertenties bij Google. Ramaswamy is ook investeerder in Neeva, een alternatieve zoekmachine.
Het schaalvoordeel van Google
Apple heeft dus zeker de capaciteit. Maar lukt het ook om gewoontedieren los te weken van hun eigen vertrouwde zoekmachine? Op eigen toestellen dwingt Apple de klanten alvast om gedeeltelijk met Apple Search te werken. Dat garandeert echter geen succes, gedenk ook de eerste versies van Apple Maps, die zo desastreus waren dat er koppen rolden bij het projectmanagement.
Dan Wang, gastprofessor aan de Columbia Business School, zet toch kanttekeningen bij het project. ‘Het wordt extreem moeilijk’ voor Apple om ooit Google in te halen, zegt hij aan zakenkrant Financial Times. ‘Google zijn voordeel komt grotendeels uit de schaal van de operaties. De eindeloze feedback van klanten zorgt ervoor dat zoekresultaten snel worden aangepast en dat er werkpunten worden aangeduid.’ Met miljoenen zoekacties van over de hele wereld, elke minuut opnieuw, heeft Alphabet ‘een enorm voordeel als het op data aankomt.’