Apple is de koning van de ‘vervelingseconomie’

In het eerste semester van 2020 hebben we globaal 50 miljard dollar besteed aan aankopen in de app stores van Apple en Google. Het gaat om een stijging van 23 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. 

Het is opnieuw Apple dat zich tot de grote winnaar van de lockdown mag kronen. De Amerikaanse techreus kon ruim 65 procent van die 50 miljard dollar binnenharken. Goed voor 32,8 miljard dollar of bijna dubbel zoveel als de 17,3 miljard die op Google Play werden uitgegeven.

Tinder verdiende meest

De cijfers werden verzameld door de Californische dataspecialist Sensor Tower. Onder de applicaties die het meeste geld verdienden aan de lockdown rangschikt de datingapp Tinder als eerste, met een omzet van 433 miljoen dollar. Toch gaat het om een daling met 19 procent in vergelijking met het eerste semester van 2019. Ook YouTube en TikTok deden tijdens de lockdown met een omzet van respectievelijk 431 en 421 miljoen dollar uitstekende zaken.

TikTok de populairste

Wanneer het monetaire aspect wordt ingeruild voor populariteit, verandert er weinig in vergelijking met vorig jaar. De top zes telt naast TikTok (de populairste) en videoconferentieapp ZOOM (op vier), ook alle apps van het Facebookimperium. Met name Whatsapp, Facebook, Instagram en Messenger.

Opmerkelijk ook is de steile opgang van de gamingindustrie tijdens de voorbije lockdownmaanden. In het eerste semester van 2020 gaven we in de App Store en op Google Play ruim 36,6 miljard dollar aan spelletjes uit. Ook dat is een toename van 22,8 procent. 

De lockdown staat dus wel degelijk aan de wieg van wat door sommigen de ‘vervelingseconomie’ wordt genoemd. Die wil dat wanneer mensen zich vervelen ze vooral afleiding gaan zoeken in verslavende spelletjes. Net om die verveling te verjagen.

Meer