Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 07 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Apple is de koning van de ‘vervelingseconomie’

Logo Business AM
Tech

08/07/2020 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

(Alfred Yaghobzadeh/ABACAPRESS.COM)

In het eerste semester van 2020 hebben we globaal 50 miljard dollar besteed aan aankopen in de app stores van Apple en Google. Het gaat om een stijging van 23 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. 

Het is opnieuw Apple dat zich tot de grote winnaar van de lockdown mag kronen. De Amerikaanse techreus kon ruim 65 procent van die 50 miljard dollar binnenharken. Goed voor 32,8 miljard dollar of bijna dubbel zoveel als de 17,3 miljard die op Google Play werden uitgegeven.

Tinder verdiende meest

De cijfers werden verzameld door de Californische dataspecialist Sensor Tower. Onder de applicaties die het meeste geld verdienden aan de lockdown rangschikt de datingapp Tinder als eerste, met een omzet van 433 miljoen dollar. Toch gaat het om een daling met 19 procent in vergelijking met het eerste semester van 2019. Ook YouTube en TikTok deden tijdens de lockdown met een omzet van respectievelijk 431 en 421 miljoen dollar uitstekende zaken.

TikTok de populairste

Wanneer het monetaire aspect wordt ingeruild voor populariteit, verandert er weinig in vergelijking met vorig jaar. De top zes telt naast TikTok (de populairste) en videoconferentieapp ZOOM (op vier), ook alle apps van het Facebookimperium. Met name Whatsapp, Facebook, Instagram en Messenger.

Opmerkelijk ook is de steile opgang van de gamingindustrie tijdens de voorbije lockdownmaanden. In het eerste semester van 2020 gaven we in de App Store en op Google Play ruim 36,6 miljard dollar aan spelletjes uit. Ook dat is een toename van 22,8 procent. 

De lockdown staat dus wel degelijk aan de wieg van wat door sommigen de ‘vervelingseconomie’ wordt genoemd. Die wil dat wanneer mensen zich vervelen ze vooral afleiding gaan zoeken in verslavende spelletjes. Net om die verveling te verjagen.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks