Key takeaways
- Apple zag de verkoop van iPhones in China stijgen in het tweede kwartaal met acht procent op jaarbasis.
- Het bedrijf voerde gerichte prijsacties door, met kortingen op nieuwe modellen en hogere inruilwaarden.
- Huawei maakt een sterke comeback en verstevigt zijn positie als marktleider in China.
Voorzichtig herstel voor Apple in Chinese markt
Apple heeft in China voor het eerst sinds 2023 weer groei geboekt in de iPhone-verkoop. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de verkoop met 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van Counterpoint Research.
De groei is te danken aan gerichte acties van Apple. Zo verlaagde het in mei de prijzen van nieuwe iPhone 16-modellen op Chinese e-commerceplatforms. Ook verhoogde het de inruilwaarden voor oudere toestellen.
Timing rond shoppingfestival
Ethan Qi, analist bij Counterpoint Research, benadrukt dat de prijsverlagingen goed getimed waren. Ze gingen van start vlak voor het jaarlijkse 618-shoppingfestival in juni, een populair koopmoment in China met grote kortingen.
De hernieuwde groei is welkom nieuws voor beleggers. Apple zag zijn beurskoers dit jaar al met ongeveer vijftien procent dalen. Die daling werd gevoed door tegenvallende resultaten en toenemende geopolitieke risico’s.
Huawei verovert terrein terug
Een van de grootste uitdagingen voor Apple is de concurrentie van binnenlandse merken. Vooral Huawei maakt een opmerkelijke comeback. Sinds het versoepelen van Amerikaanse sancties heeft het merk nieuwe toestellen gelanceerd met geavanceerde chips. Die toestellen blijken populair bij het Chinese publiek.
Volgens Counterpoint steeg de verkoopvan Huawei in het tweede kwartaal met twaalf procent op jaarbasis. Daarmee verstevigde het bedrijf zijn koppositie op de Chinese smartphonemarkt. Apple staat nu op de derde plaats, na Huawei en Vivo. Ivan Lam, senior analist bij Counterpoint, wijst op de loyaliteit van Huawei-klanten. Veel gebruikers vervangen hun oudere toestel momenteel door een nieuw model van het merk. (fc)