Tim Cook zei in een interview met ABC News dat hij meer heil ziet in een rechtstreeks gesprek met beleidsmakers.
‘Ik geloof niet dat mensen namens mij moeten spreken, ik geloof niet in lobbyisten’, zei de Apple-topman, nadat woensdag beelden van hem verschenen van een amicale Cook en president Trump bij de opening van een nieuwe Apple-fabriek in Texas.
Nochtans geeft de techreus miljoenen uit in de VS en in de EU om het beleid te beïnvloeden. Dat meldt Business Insider. Vorige week deed de aanwerving van Lobbyist Jef Miller door Apple nog veel stof opwaaien. De man is sinds jaren een bondgenoot van Trump en een belangrijke donor van de Republikeinse Partij.
Hoewel hij geen voorstander is van lobbyen, gaf Cooks bedrijf in 2018 bijna 6 miljoen euro uit aan lobbywerk in de Verenigde Staten. De cijfers komen van overheidswaakhond Center for Responsive Politics. Ook in Brussel heeft Apple een stevige vinger in de pap te brokken. Volgens het Transparantieregister van de Europese Commissie gaf het Amerikaanse bedrijf tussen oktober 2017 en september 2018 ruim 2,2 miljoen euro uit om de besluitvorming van EU-instellingen te beïnvloeden. Er zijn 6 vaste lobbyisten voor Apple gebaseerd in de Europese hoofdstad.
Ter vergelijking: Facebook gaf 3,6 miljoen euro uit aan EU-lobbywerk in 2018, en heeft ook minstens 6 mannetjes in Brussel. Van de grote techbedrijven spant Google de kroon met 8,2 miljoen euro vorig jaar.
De Europese lobby-uitgaven van Apple gaan de laatste jaren in stijgende lijn. De Europese Commissie probeert de Amerikaanse techbedrijven namelijk strenger te reguleren op vlak van privacy en eerlijke concurrentie. De lobbyisten van Apple trachten dat uiteraard te voorkomen.