Antwerpse haven en UA kijken hoe Sonar-sensoren binnenvaart kunnen automatiseren

De Universiteit van Antwerpen en de haven van de Belgische stad onderzoeken hoe schepen onbemand kunnen varen met behulp van 3D-sonarsensoren. Dat schrijft vaknieuwssite Innovation Origins. De sensoren registreren wat er in de omgeving van een schip gebeurt, zodat het veilig kan navigeren.

De onderzoekers hebben een sensor ontwikkeld met 32 microfoons. De werking is vergelijkbaar met de echolocatie van vleermuizen: ze zenden geluid uit en horen wanneer dat geluid ergens tegenaan botst. Met die informatie is een 3D-beeld van de omgeving te vormen. De door de sensor verzamelde informatie wordt continu naar het schip gestuurd, zodat het vaartuig nergens tegenaan botst.

In tegenstelling tot camera’s hebben de sensoren geen last van water, mist, stof, modder en rook. Daardoor zijn ze altijd inzetbaar.

De sensorchip is eind vorig jaar op een schip getest en wordt nu verder ontwikkeld. Daarbij moet duidelijk worden in hoeverre de sensoren een boot zelfvarend kunnen maken. Binnenvaart is belangrijk voor de Antwerpse haven: 42 procent van de goederen kwamen in 2019 via de binnenvaart binnen of werden zo weer weggevoerd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.