Het jonge Antwerpse bedrijf Garvis, dat artificiële intelligentie (AI) toepast op de toeleveringsketen van bedrijven, komt in handen van het Amerikaanse Logility, een onderdeel van het beursgenoteerde American Software. De Amerikanen leggen voor de overname 25 miljoen dollar op tafel.
Antwerpse AI-start-up Garvis na amper drie jaar al 25 miljoen dollar waard

Waarom is dit belangrijk?
De deal illustreert hoe hard het kan gaan in het domein van AI. De spin-off van de Universiteit Antwerpen werd in september 2020 opgericht.In het nieuws: Logility, een IT-bedrijf uit Atlanta (VS), neemt Garvis over. Beide bedrijven zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van de supply chain, de toeleveringsketen van productie over voorraden tot distributie, van bedrijven.
Concreet:
- Volgens Piet Buyck, medeoprichter en CEO van Garvis, levert de AI een besparing van 70 procent op de wekelijkse planningstijd, 15 tot 30 procent minder prognosefouten, een verbeterd voorraadbeheer en een pijlsnelle implementatietijd.
- En dat allemaal dankzij een tool met AI-gestuurde algoritmen en natuurlijke taalinterfaces te gebruiken die inzicht geven in de pieken en dalen in de vraag naar het product in kwestie. Leidinggevenden krijgen in realtime antwoorden op hun concrete vragen over de supply chain en sparen zo planningstijd uit.
- “Het eerste bionisch planningssysteem ter wereld”, zo noemt Garvis zijn technologie.
- Bekende klanten zijn Jacob Douwe Egberts en Q8.
Het bedrag: American Software, het moederbedrijf van Logility, legt voor Garvis 25 miljoen dollar, of omgerekend 23 miljoen euro, op tafel, zo blijkt uit beursdocumenten die De Tijd opsnorde. Onder de aandeelhouders zitten ook enkele investeringsfondsen, die hun belegging snel kunnen verzilveren. Garvis maakte deel uit van de programma’s voor start-ups van zowel Microsoft, Start it @KBC als Oracle.
De toekomst: Garvis wordt voortaan een van de slimme IT-oplossingen die Logility in zijn portfolio aan zijn klanten (800 bedrijven in 80 landen) kan aanbieden. “We staan aan de vooravond van een belangrijke transformatie in supply chain planning“, zegt Allan Dow, directeur bij Logility, in een persbericht. “Met een AI-gedreven aanpak als kern heeft Garvis een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven de vraag voorspellen in een zeer dynamische markt.”

