Annick De Ridder (N-VA) wil de premie voor elektrische wagens “as soon as possible” afschaffen, autoverkopers trekken aan de alarmbel

Annick De Ridder (N-VA) wil de premie voor elektrische wagens “as soon as possible” afschaffen, autoverkopers trekken aan de alarmbel
Vlaams minister Annick De Ridder (N-VA)

De nieuwe Vlaamse regering kwam overeen om de bestaande premie voor elektrische wagens stop te zetten. De nieuwe minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil dat zo snel mogelijk doen. Dat is niet naar de zin van mobiliteitsfederatie Traxio.


Key takeaways

  • Annick De Ridder wil de premie voor elektrische wagens al binnen enkele weken afschaffen.
  • Aan de autohandelaars was eerst gezegd dat dit nog tot het einde van het jaar zou duren. Men vreest paniekreacties.
  • De premie van voormalig minister Peeters heeft wel degelijk gehopen, maar is erg duur.

Wat vooraf ging: Met een premie op EV’s wilde de vorige minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de elektrificatie een handje helpen. De verkoopcijfers stegen wel degelijk, maar er kwam ook kritiek op de maatregel: ze zou onhoudbaar en te duur zijn. De nieuwe Vlaamse regering kwam overeen om de premie weer te schrappen.

In het nieuws: Vlaams minister De Ridder wil zo snel mogelijk van de premie voor elektrische wagens af.

  • “We gaan die premie, die door heel wat mensen in vraag is gesteld, inderdaad as soon as possible stopzetten”, zei De Ridder duidelijk in het Vlaams Parlement. De Standaard sprak met haar kabinet, die het over “de komende weken” heeft qua timing.
  • “Er was voor de premie oorspronkelijk een budget van 24 miljoen euro voorzien. Dat is in juni opgetrokken tot 31 miljoen, vervolgens naar 36 miljoen”, aldus De Ridder. “Naar verwachting zal er 45 miljoen euro nodig zijn”, liet ze uitrekenen. Dat is dus bijna een verdubbeling van het bedrag dat Peeters initieel opzij zette.
  • Die beleidswijziging zou er redelijk abrupt komen. Op dit moment kunnen kopers van een wagen onder de 40.000 euro nog een premie aanvragen, maar naar verwachting lukt dat over een aantal weken niet meer. De Ridder kan nog geen exacte datum geven. De Raad van State moet zich ook nog uitspreken over de afschaffing.

Chaotische toestanden in zicht?

Gehoord: Volgens Febiac hielp de premie wel degelijk.

  • Belangenvereniging Febiac legt de inschrijvingscijfers voor. In de eerste 9 maanden van 2023 waren er 3.928 ingeschreven volledig elektrische wagens in Vlaanderen. Dat steeg naar 10.017 wagens in 2024, een stijging van 155 procent.
  • En dat komt wel degelijk door de premie, leidt Febiac af. Elders in Europa hebben elektrische autobouwers het moeilijk om hun modellen kwijt te raken. Zelfs met Wallonië is er een groot verschil: op 9 maanden tijd kochten Waalse particulieren maar 1.900 EV’s.
  • Overigens hielp de Vlaamse premie ook op een andere manier: fabrikanten kwamen met kortingen. Zo liet Tesla in België de prijs van zijn Model Y tot net onder de 40.000 euro zakken zodat Vlaamse kopers gebruik komen maken van de premie.

De reactie: Autohandelaars zijn niet te spreken over de plannen van De Ridder.

  • Mobiliteitsfederatie Traxio, dat de autoverkopers vertegenwoordigt, hoopt dat De Ridder niet zo drastisch te werk gaat als ze beweert. “Wij blijven hopen dat de Vlaamse regering zich aan de belofte houdt om de premie tot eind dit jaar te laten lopen, zoals bij de start trouwens ook was aangekondigd”, zegt woordvoerder Filip Rylandt tegenover De Standaard. “Anders leidt dat – opnieuw – tot een vertrouwensbreuk met de burger”, meent hij.
  • De autoverkopers zijn ook beducht voor chaotische toestanden in hun winkels, als klanten halsoverkop toch nog een elektrische wagen willen aanschaffen. “In welke mate zijn zij straks nog zeker van de premie, nu het blijkbaar de bedoeling is die de komende weken van de ene op de andere dag af te schaffen?”, vraagt Rylandt zich af.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.