7 miljoen Amerikanen zijn gestopt met hun auto af te betalen

7 miljoen Amerikanen hebben een achterstand van meer dan 3 maanden op de afbetaling van hun wagen. Dat zijn er 1 miljoen meer dan bij de piek van 2010, toen de VS nog moest beginnen te herstellen van de gevolgen van de financiële crisis.

Dat blijkt uit cijfers die de Federal Reserve of New York dinsdag vrijgaf. Volgens economen van de Fed is het “een teken dat niet alle Amerikanen van de sterke arbeidsmarkt hebben geprofiteerd. Een voortdurende monitoring en analyse van de sector dringt zich dan ook op.”

22% van de kredietnemers hebben een lage kredietscore

Vorig jaar is de totale waarde van alle autoleningen met 584 miljard dollar gestegen tot 1.270 miljard dollar. Het gaat om de grootste stijging in 19 jaar. Zo’n 22% van dag bedrag moet worden terugbetaald door mensen die over een slechte kredietscore beschikken. Vele daarvan zijn jonger dan 30.

In de VS bouwen burgers een kredietscore op naarmate ze hun leningen tijdig terugbetalen. Maar ook een reeks andere factoren spelen een rol. De omvang van de huidige schuld op creditcards en andere leningen, gerelateerd aan de maximale toegestane schuld bijvoorbeeld.

Een schuld voor een activa dat enkel in waarde afneemt

Amerikaanse consumenten hebben met andere woorden nu samen meer dan 1.270 miljard dollar geleend om een activa te kopen dat enkel in waarde afneemt. Vóór de financiële crisis bedroeg dat bedrag nooit meer dan 825 miljard dollar.

De leningen hebben ook een steeds langere looptijd: gemiddeld 67 maanden, maar soms tot 84 maanden (7 jaar).

Toch is er ook goed nieuws: 30% van die leningen bevindt zich bij mensen die een goede kredietscore (+ 760) hebben. Ook dat percentage lag nooit eerder hoger. Nog volgens de New York Fed zijn ook de schulden van de gezinnen sinds 2007 relatief gedaald. De stijging van de schulden concentreert zich voornamelijk in de studenten- en autoleningen en minder in vastgoedhypotheken. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.