Amerikaanse overheid wil Googles reclame-imperium ontmantelen


Key takeaways

  • Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil Googles reclametechnologie ontmantelen door de publicatie- en uitwisselingsactiviteiten te scheiden.
  • Het DOJ wil Google ook verbieden om gedurende 10 jaar na de afstoting een advertentiebeurs te exploiteren.
  • Google zegt dat de voorgestelde straffen te streng en onpraktisch zijn en de markt zouden schaden, vooral kleine bedrijven.

De Amerikaanse overheid beweert dat Google deze markt illegaal domineert via zijn “ad tech stack”, die de tools omvat die uitgevers van websites gebruiken om advertenties te verkopen en adverteerders om deze te kopen.

Eerder dit jaar koos federale rechter Leonie Brinkema de kant van het Amerikaanse ministerie van Justitie (DOJ) en vond dat Google op dit gebied een illegaal monopolie had.

Google moet advertentiebeurs afstoten

De DOJ zal naar verwachting pleiten voor een grote herstructurering: de scheiding van Googles advertentie-uitgeverij- en advertentiebeursactiviteiten als afzonderlijke entiteiten. Het zal ook een verbod van 10 jaar eisen voor Google om een advertentiebeurs te exploiteren na deze afstotingen.

Aan de andere kant houdt Google vol dat de voorgestelde sancties verder gaan dan de bevindingen van de rechtbank, technisch niet haalbaar zijn en uiteindelijk de markt zouden schaden, vooral kleine bedrijven. Googles vice president of regulatory affairs Lee-Anne Mulholland stelt dat het DOJ de complexiteit van digitale reclame verkeerd interpreteert en de toegenomen concurrentie en de opkomst van nieuwe spelers in de ruimte over het hoofd ziet.

Deze beroepsronde volgt op een eerdere rechtszaak waarin Google schuldig werd bevonden aan het uitbuiten van een illegaal monopolie. De procedure zal naar verwachting ongeveer een week duren, met slotpleidooien gepland voor een paar weken later. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.