Amerikaanse luchtvaart moet 32.000 werknemers laten vertrekken: geen akkoord over verdere overheidshulp

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen rekenen alsnog op verdere steun van de regering. – Seattle Aviation Images/Zuma Press

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen American Airlines en United Airlines plaatsen gezamenlijk in totaal 32.000 medewerkers op non-actief. Dat hebben de maatschappijen aangekondigd. De bedrijven hadden eerder al gewaarschuwd tot ontslag te zullen moeten overgaan indien er niet verder op financiële steun van de Amerikaanse overheid zou kunnen worden gerekend.

Indien er snel alsnog een akkoord over de verdere steun in het Amerikaanse Congres zou kunnen worden bereikt, zouden de ontslagen nog kunnen worden ingetrokken.

Hulppakket

De luchtvaartindustrie is in de Verenigde Staten, net zoals in de rest van de wereld, door de coronacrisis zwaar getroffen. Om de sector te redden had de Amerikaanse regering aan de luchtvaartmaatschappijen een hulppakket van 25 miljard dollar aan kredieten aangeboden. Dat programma liep echter eind september ten einde.

In het Amerikaans Congres is er geen akkoord bereikt over een verlenging van de maatregel. Daardoor zegt American Airlines zich verplicht te zien 19.000 werknemers op non-actief te moeten plaatsen. Daarbij worden ook 1.500 piloten getroffen. United Airlines schrapt 13.000 functies, maar bij die maatschappij blijven de piloten gespaard.

De twee luchtvaartmaatschappijen benadrukten tegenover hun werknemers klaar te zijn om de ingreep opnieuw terug te draaien indien de Amerikaanse overheid snel met een nieuwe oplossing zou komen. Door de maatregel wordt ongeveer 13 procent van het personeel van de maatschappijen geraakt.

Personeelskosten

Eerder al hebben tienduizenden werknemers uit de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij – ook bij Delta Air Lines en Southwest Airlines – een vrijwillig vertrek of tijdelijke werkloosheid aanvaard om de personeelskosten terug te schroeven.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hadden nog eens 25 miljard dollar steun voor de volgende zes maanden gevraagd. Dat is tot nu toe echter niet gelukt. De gesprekken tussen de politiek en de luchtvaartsector worden wel verder gezet.

Nick Calio, hoofd van sectororganisatie Airlines for America, zegt te hopen dat er de volgende dagen toch een compromis kan worden gevonden. ‘Het is echter geen zekerheid dat er een vergelijk uit de bus zal komen,’ waarschuwde Calio.