In de Verenigde Staten zullen volgend jaar 15,2 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht. Dat vertegenwoordigt een stijging van 1,2 procent tegenover de ramingen voor dit jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van autoconsulent Edmunds. De onderzoekers zeggen dat de stijging minstens gedeeltelijk moet worden verklaard door een opgehoopte vraag, aangezien de autofabrikanten dit jaar gedwongen werden hun productie te verlagen.
De coronapandemie heeft immers de toeleveringsketen van de autosector grondig verstoord, terwijl de industrie bovendien getroffen werden door een tekort aan halfgeleiders.
Pieken en dalen
“Tekorten aan halfgeleiders die in de auto een brede waaier functies – van verwarmde stoelen tot infotainmentsystemen – aansturen, hebben ertoe geleid dat grote autofabrikanten zoals General Motors de productie hebben verlaagd of, in een aantal gevallen, voertuigen hebben gebouwd waarin bepaalde functies voorlopig niet kunnen worden geactiveerd”, voert het persbureau Reuters aan.
“Dit jaar confronteerde de autosector met een ongebruikelijke periode van pieken en dalen”, betoogt Jessica Caldwell, onderzoeksdirecteur bij Edmunds. “Alle autofabrikanten worstelden met de bevoorrading. Hun activiteiten waren compleet afhankelijk van hun leveranciers om de nodige componenten in voldoende voorraden te produceren.”
“Bovendien zorgden ook logistieke knelpunten voor problemen. Terwijl de autofabrikanten moeite ondervonden om de productie op peil te houden, moesten ze ook met een torenhoge vraag van de consument afrekenen.”
“Sinds de lente van dit jaar worstelt de autosector met een beperkte verkoop”, zegt Caldwell nog. “Anderzijds blijft de vraag van de consument naar nieuwe voertuigen bijzonder hoog. Dat zal volgend jaar de uitgestelde vraag nog verder doen oplopen.”
“De markt zal volgend jaar niet gestuurd worden door de vraag hoeveel nieuwe voertuigen de consumenten zullen kopen, maar wel hoeveel voertuigen de autofabrikanten daadwerkelijk zullen kunnen produceren.”
Edmunds zei verder te verwachten dat de gemiddelde transactieprijs voor nieuwe wagens – die in november tot 45.872 dollar was opgelopen, tegenover 39.984 dollar dezelfde periode vorig jaar – nieuwe recordniveaus zal bereiken.
“De kopers van nieuwe wagens zijn bereid om hogere prijzen te betalen voor bijkomende opties die door de fabrikanten worden aangeboden”, merkt de consulent op. “Het gemiddelde bedrag dat vijf jaar geleden in de Verenigde Staten werd betaald voor een nieuwe wagen, lag 30 procent boven de catalogusprijs. Dat cijfer is inmiddels opgelopen tot 38 procent.”
Leasing
Daarnaast gaf Edmunds aan dat de Amerikaanse markt voor elektrische wagens ook volgend jaar een verdere groei zal tonen. Daarbij zou de eerste keer de drempel van 600.000 exemplaren worden overschreden. Edmunds voorspelt in dit marktsegment een grote bijval voor de F-150 Lightning van Ford Motor.
De consulent benadrukte verder dat de bloeiende markt voor occasiewagens ook volgend jaar meer kopers zal blijven trekken, aangezien de voorraadtekorten de markt voor nieuwe voertuigen onder druk blijven zetten. Daarentegen verwacht Edmunds een verder dalende verkoop van leasewagens.
“Er zijn verschillende redenen die de tanende populariteit van de leasewagen verklaren”, luidt het. “De autofabrikanten hebben minder redenen om leasing te stimuleren. De voorraden blijven immers beperkt. Bovendien vertonen de meeste wagens hoge uitrustingsniveaus, waardoor ze door hun zwaardere afschrijvingen voor de leasemarkt minder geschikt zijn.”
“Leasing had in november nog een aandeel van 23 procent in de Amerikaanse autoverkoop. Dezelfde maand vorig jaar werd nog een cijfer van 28 procent opgetekend. Verwacht mag worden dat deze trend zich ook volgend jaar verder zal doorzetten.”
(jvdh)