Trumps aanvullende autotarieven van kracht; gevolgen voor Amerikaanse consumenten, bedrijven en industrie


Key takeaways

  • De Amerikaanse autotarieven hebben 25 procent belasting toegevoegd aan geïmporteerde auto-onderdelen, zoals motoren en transmissies.
  • De tarieven op geïmporteerde auto’s zullen naar verwachting de kosten voor bedrijven verhogen en uiteindelijk leiden tot hogere prijzen voor consumenten.
  • GM verwacht dit jaar tot 5 miljard dollar aan nieuwe kosten als gevolg van de tarieven, waaronder ongeveer 2 miljard dollar voor voertuigen die in Zuid-Korea worden geproduceerd.

De Amerikaanse auto-industrie wordt geconfronteerd met een nieuwe realiteit nu de tarieven op geïmporteerde auto-onderdelen van kracht worden. Een belasting van 25 procent is van toepassing op cruciale onderdelen zoals motoren en transmissies, waardoor de druk nog groter wordt in een toch al complex landschap van beleidsverschuivingen. President Trump legde aanvankelijk strengere maatregelen op, maar versoepelde deze later in reactie op de bezorgdheid van het bedrijfsleven. De kerndoelstelling blijft echter – autofabrikanten aanmoedigen om meer in de VS te produceren door middel van deze tarieven, die ook een heffing van 25 procent op geïmporteerde voertuigen omvatten die vorige maand werd ingevoerd.

  • Analisten waarschuwen dat elke onmiddellijke uitbreiding binnen de VS waarschijnlijk ten koste zal gaan van de productie elders. Deze verschuiving kan leiden tot hogere kosten voor bedrijven en uiteindelijk tot hogere prijzen voor consumenten.

Auto-industrie

Tot nu toe zijn autobedrijven beschermd tegen grote financiële gevolgen, omdat de bezorgdheid over prijsstijgingen de verkoop heeft aangewakkerd. General Motors en Ford rapporteerden een sterke dubbelcijferige groei in april. GM verwacht dit jaar echter tot 5 miljard dollar aan nieuwe kosten als gevolg van de tarieven, waaronder ongeveer 2 miljard dollar voor voertuigen die in Zuid-Korea zijn geproduceerd en naar de VS worden geëxporteerd. Daarom voorspellen ze nu een prijsstijging van 1 procent in plaats van de eerder verwachte daling.

  • De president erkende de impact en verzachtte vervolgens zijn houding, vooral tegenover Mexico en Canada – cruciale partners in de toeleveringsketen van de auto-industrie dankzij tientallen jaren aan vrijhandelsovereenkomsten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.